Pentru că cei 72 de kilometri de autostradă dintre Lugoj și Deva traversează un sit protejat, mai mulți experți europeni au venit să vadă cu ochii lor viitorul șantier și să caute soluții. Iată opinia lor despre efectul autostrăzii...
Cristian-Remus Papp, reprezentant WWF România, spune că autostrada ”ar crea un blocaj permanent în deplasarea animalelor” și ”vorbim in primul rand de carnovire mari: urs, lup, râs, dar si ierbivore gen căprior, dar si amfibieni, reptile. Practic ar fi afectate numeroase specii”.
Soluția ar fi crearea unor pasaje speciale pentru aceste animale. Problema e că fiecare modificare ar aduce întârzieri, iar autostrada nu ar fi terminată în doi ani și jumătate. Iar Comisia Europeană e direct implicată și vrea aplanarea conflictului.
Radu Moț, reprezentant al ONG-ului ”Greenlight Services”, ne anunță: ”Comisia Europeană este direct interesată pentru că protecția mediului e o problemă, iar coridorul de transport, coridorul IV care va intersecta aceste situri, este o altă problemă”.
Practic, Comisia vrea și autostradă, dar și animale sălbatice. În forma actuală, șoseaua rapidă va costa aproape 855 de milioane de euro. Și nu e singura viitoare autostradă cu probleme.
În ciuda părerii experților, instituțiile statului sunt reticente: ”Din păcate, semnalele sunt că nu prea țin cont de aceste animale, dar noi facem tot posibilul să se țină cont de ele când se face planificarea autostrăzilor”, declară Cristian-Remus Papp. Autoritățile au primit un termen șase luni să rezolve problemele. În caz contrar sunt șanse mari să nu fie emis un acord de mediu, iar acest lucru ar întârzia startul lucrărilor.