Numărul European de urgență 112 a fost creat în 1991. În Romania in aprilie 2005, Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 a devenit operaţional. Din 2008, acestea poate fi folosit gratuit de pe orice telefon fix, public sau mobil.
Dispeceratul integrat din Oradea presupune prezenta personalului specializat de la serviciile de urgenţă de la Pompieri, SMURD si Ambulanţă, care analizează și ia decizii in functie de specificul fiecarui caz in parte. Apelurile urgenţelor medicale care presupun intervenţia echipajelor SMURD sau Ambulanței sunt preluate de asistenţi medicali, iar activitatea e coordonată de un medic. Toate solicitarile care necesită implicarea echipajelor, sunt gestionate în cadrul acestui dispecerat fără ca solicitarea sa mai fie transferata catre fiecare serviciu in parte. Operatorii alertează direct echipajele de prim ajutor la nivel judeţean. Utilizarea liniei de urgenţă în mod nejustificat poate îngrădi accesul persoanelor a căror viaţă este în pericol şi care au nevoie rapid de intervenţia Ambulanţei/SMURD, Poliţiei sau Pompierilor.