Autobuzul electric a fost adus din Cehia și a fost testat în mai multe orașe din țară. Vehiculul are o autonomie de 12 ore, ceea ce înseamnă că poate parcurge 180 de kilometri fără oprire. Bateria se reîncarcă în opt ore.
"Media consumului la kilometru este de 0,9045kWh/km. Dacă noi avem costul pe kW 0,4967 lei, atunci undeva la 50 de lei este costul pe 100 de km la acest autobuz electric", a calculat Istvan Csuzi, directorul societăţii OTL.
Asta înseamnă un consum redus la jumătate față de un autobuz clasic, pe motorină. Asta chiar dacă "noi luăm foarte ieftin motorina: avem un preț mediu de 4,68 lei pe litru, cu TVA cu tot."
În schimb, costurile de achiziție și mentenanță pentru autobuzul electric sunt mult mai mari: un astfel de autobuz electric costă aproape peste 350 de mii de euro, iar durata de viață a bateriei nu depășește 10 ani. Vehiculul poate fi testat de orădeni timp de câteva zile pe linia 14C.
Pe lângă autobuzul electric, şefii societăţii orădene de transport în comun au anunţat un plan de mobilitate urbană. Acesta prevede modernizarea stațiilor de autobuze şi tramvaie și achiziția unui tram-tren, adică un tren uşor, care poate circula şi pe liniile de tramvai şi va lega Oradea de Băile Felix. Prioritară este şi extinderea rețelei liniilor de tramvai în zona Universității și pe Şoseaua Borșului.
"Am accesat, am depus un proiect finantat prin programul Orizont 2020, a fost deja selectat si va primi o finantare nerambursabilă de 15 mii de euro", susţine Romeo Nica, directorul economic al OTL.
"În prelungirea acestei linii sau crearea acestor linii noi, capacitatea de transport a OTL prin tramvaie va trebui mărită cu cel puțin 12-15 tramvaie", spune Mircea Viorel Pop, inginer OTL.
Societatea orădeană de transport operează pe 40 de kilometri de linii de tramvai şi are în dotare 71 de autovehicule.
Reporter: Oana Popescu
Operator: Constantin Gheorghiță