Nu e cu etaj și nici tras de cai, dar e alimentat cu energie electrică și circulă cu cel mult 25 de kilometri la oră. Ineditul mijloc de transport are aproape un secol și a fost primit ca donație din partea muzeului tramvaielor din Viena.
"A fost un tramvai service modificat, birou în Viena. Noi acesta trebuia să-l demontăm și să-l repunem în stare originală pentru călători, salonul de călători să-l refacem . Remorca a fost în stare originală păstrată, este în stare funcțională și acum", spune Istvan Csuzi, directorul companiei Oradea Transport Local.
Vagonul motor are 66 de locuri, plus cel al vatmanului, în timp ce remorca are 67 de locuri, la care se adaugă scaunul însoțitorului. Tramvaiul se află în proces de restaurare, dar specialiștii societății de transport spun că va circula fără probleme în scurtă vreme.
"Ultima dată se dă cu lac incolor și unde a necesitat schimbare de câte o scândură de exemplu, se dă mai multe rânduri de baiț, să facem acceeși nuanță mai veche ca aici."
"Pe raza municipiului Oradea au circulat astfel de tramvaie cu deschiderile față și spate și în interior doar cu uși glisante. Prin anii 1968-70 după care ele au fost înlocuite", aminteşte Viorel Pop, directorul tehnic al societății orădene de transport în comun.
Ineditul mijloc de transport ar urma să-i transporte pe turiștii care vor să vadă clădirile istorice din centrul orașului. În paralel, șefii societății orădene de transport în comun vor să amenajeze un muzeu al transportului local.
"Am rugat toți cetățenii, foști și actuali orădeni să-și scotocească amintirile poate găsesc o poză, o relicvă un bilet, un abonament vechi", susţine directorul companiei Oradea Transport Local.
În cadrul acestui muzeu vor fi expuse și câteva din actualele garnituri care mai circulă prin Oradea.
Reporter: Bogdan Costea
Operator: Gabor Szilagyi