Acum șapte ani, Jullien Sion a părăsit Franța natală și s-a mutat în România, unde lucrează pentru o firmă constructoare de maşini. Tânărul de 30 de ani a moștenit din familie pasiunea pentru aeromodelism, iar la toate concursurile la care participă îmbracă tricoul naționalei de fotbal și concurează pentru România.
"Acum 30 de ani era ceva ieftin, erau modele normale, fără ceva electronic, fără carbon, dar acum am ajuns la prețuri mari, începe de la 500 până la 3000 de euro un model și ne trebuie cam cinci modele."
"În funcție de cine e constructorul, cel care a câștigat mai multe campionate modiale își vinde mai scump avioanele făcute de el", explică Bela Surani, participant la concursul de aeromodelism.
Sumele investite în diferite modele ori în piese reprezintă garanția câștigării unui trofeu, spun sportivii.
"Criteriile sunt date de 5 starturi și la fiecare start punctajul minim este de 180 de secunde pentru primele 4 starturi și de 300 de secunde pentru ultimul start. Avionul trebuie să stea atâta timp în aer", a detaliat Dacian Puștea, directorul de concurs.
Pentru mulți, aeromodelismul a devenit un stil de viață. Cei care participă de zeci de ani la concursurile de profil recunosc că au legat prietenii trainice.
"Acum 11 ani am participat pentru prima dată, noi suntem o mare familie", spune Tamara Kiss.
"Ne cunoaștem mai toată suflarea, pentru că începând de acum și până la toamnă, weekend de weekend suntem plecați de acasă", completează Daniel Petcu.
La etapa de Cupă Mondială de Aeromodelism de la Salonta au luat parte peste 200 de sportivi din 27 de țări. La final, câștigătorii au primit cupe și diplome din partea organizatorilor. Majoritatea și-au dat întâlnire și weekendul viitor, când are loc etapa de la Ploiești.
Reporter: Claudiu Mihuț
Operator: Constantin Gheorghiță