România nu face nici acum parte din spaţiul Schengen, iar şoferii care ajung în punctele de frontieră din vestul ţării simt imediat efectele în trafic.
"Prima problemă cu care se confruntă şoferii care întră în România este timpul de aşteptare în vamă. În zilele aglomerate aceştia stau la coadă chiar şi 70, 80 de minute", spune Claudiu Mihuţ, reporter Digi24 Oradea.
Simplii turişti sau oficialităţi, toată lumea este afectată de traficul greoi. Viceprimarul oraşului Debrețin, din Ungaria, şi-a amânat joi sosirea în Oradea, la o conferinţă de presă, din cauza ambuteiajelor.
Odată intraţi în ţară, şoferii sunt conştienţi că distanţele vor părea dintr-o dată mai lungi. Vitezele medii de deplasare scad considerabil. Cei mai afectaţi sunt cei care vin din Italia, Germania sau Franţa. Pe autostrăzile din străinătate mulți parcurg mii de kilometri în doar câteva ore. Situaţia se schimbă radical imediatr ce intră în România.
"Pierd mai mult timp până acasă în România decât din Italia până aici."
"- Cum ați călătorit pe autostradă?
- Se circulă bine, trebuie să respecți limitele de viteză ca să nu ai probleme, dar se circulă destul de bine."
Intrarea în România poate fi şi un şoc vizual, din cauza mizeriei de pe marginea drumului. Odată ajunşi în Oradea, şoferii au o dilemă.
"Cei care pornesc cu maşina din Oradea şi vor să ajungă la mare, la munte ori la Bucureşti au la dispoziţie două şosele cu probleme. Vorbim despre DN1 veşnic aglomerat şi despre DN76 aflat în lucrări de reabilitare de ani buni."
Încercăm varianta drumului național 76 - sau European 79, cum mai este numită șoseaua care duce spre munţii Apuseni, dar şi o legătură importantă cu capitala ţării. Dacă primii 40 de kilometri din Oradea spre Deva sunt perfecţi, la ieşirea din Pocola începe calvarul. Drumul este în reparații, se circulă pe o singură bandă, iar șoferii pierd la fiecare semafor între 5 și 10 minute.
"Foarte aglomerat, multe obstacole, multe semafoare, se lucrează și nu se lucrează."
"Nu mai vin pe aici; mă întorc pe Arad, pe Cluj, dar pe aici nu mai vin niciodată - îți distrugi și mașina și tot."
"E bătaie de joc! Uitați-vă câtă lume așteaptă la semafor, uitați-vă câți apucă să treacă."
O altă rută pentru a părăsi Bihorul este DN1. Șoseaua are două benzi pe sute de kilometri, iar oraşele mici pe care le traversează nu au şosele de centură. Efectul:
"Îngrozitor, este foarte aglomerat. Sunt foarte multe maşini şi cu greu te descurci."
"Am încercat și varianta drumului național 1. Acesta trece însă prin numeroase așezări care au limitări de viteză, iar lipsa centurilor ocolitoare pentru localitățile mai importante face ca traficul să se aglomereze, iar șoferii să circule bară la bară", spune Bogdan Costea, reporter Digi24 Oradea.
Un experiment similar făcut de Digi24 în 2014 a arătat că traversarea ţării din vama Nădlac până la Constanţa durează peste 30 de ore pentru un şofer de camion. Deşi au trecut doi ani de la această demonstraţie amară pentru români, infrastructura rutieră nu s-a îmbunătăţit.
Reporteri: Claudiu Mihuț, Bogdan Costea
Operatori: Robert Rezmuves, Gabor Szilagyi