Va fi tot mai greu pentru români să obţină permisul de conducere. Candidaţii trebuie să fi terminat cel puţin 10 clase, şoferii în vârstă vor fi examinaţi medical mai des, iar examenele vor fi înregistrate video. Modificările sunt aduse de noua Strategie Naţională de Siguranţă Rutieră pentru perioada 2016-2020, aprobată în această săptămână de Guvern. Potrivit documentului, doar şcolile de şoferi cu rate de promovare de peste 50% vor fi reautorizate.
Înregistrarea video a examenelor pentru obţinerea permisului presupune amplasarea în maşina cu care se efectuează proba practică a două camere omologate. Imaginile filmate vor rămâne în arhivă, astfel că în cazul unor contestaţii vor putea fi folosite.
"- Atunci nu s-ar mai face nici măcar o şmecherie.
- Crezi că acum se fac?
- Da", este convins un candidat.
Patronii şcolilor de şoferi au o condiţie: "Camerele să fie aduse de ei, de cei din M.A.I., că ei sunt examinatorii; pe noi ne-ar costa foarte mult să punem camere în fiecare maşină", spune Ioan Şanta, patronul unei şcoli de şoferi din Oradea.
Instructorii cer să fie prezenţi în maşină în timpul probei de traseu şi se plâng că orele de practică sunt puţine.
"30 de ore sunt foarte puţine, nici măcar 10% dintre elevi nu se pot încadra în această pregătire astfel încât să spui că au făcut-o temeinic. A fost o perioadă în care instructorii participau la examen , în spatele maşinii fără a avea o implicare", susţine Dumitru Moruţ, instructor auto.
În plus, de la terminarea şcolii până la susţinerea examenului practic trece mult timp, spun specialiştii.
"- Cam o lună jumătate.
- E mult?
- Destul de mult; doar pentru un condus şi un chestionar e mult."
Potrivit noii Strategii, şcolile de şoferi care nu vor avea o promovabilitate de 50% nu vor fi reautorizate. În prezent, în Bihor, rata promovabilităţii la examenul pentru permis e de cel mult 38 %, de două ori mai mică faţă de cea din 2006. Pe lângă aceasta, Guvernul vrea să permită accesul la examen doar celor care au absolvit minimum 10 clase.
"Se vor desfiinţa multe şcoli de şoferi; eu aş propune să fie suspendată autorizaţia dacă în mai multe rânduri se întâmplă asta pe instructori, nu pe şcoală", este opinia lui Ioan Şanta.
Conform noilor reguli, şoferii în vârstă vor fi chemaţi mai des la controlul medical.
Reporter: Claudiu Mihuţ
Operator: Constantin Gheorghiţă