Noul regulament împarte Oradea în trei zone: zona ultracentrală, una de publicitate restrânsă, care corespunde centrului istoric, şi cea de publicitate extinsă, în restul municipiului.
"În zonele de publicitate restrânsă, în centrul istoric, nu mai este permisă amplasarea de mash-uri nici măcar pe blocurile de locuinţe", explică Adriana Lipoveanu, arhitectul şef al Oradei.
Reclamele în consolă puse clădirile din zona pietonală vor fi ancorate diferit şi vor avea dimensiuni mai mici: lungimea maximă de 60 de centimetri şi o suprafaţă redusă la o treime din cea admisă până acum, de un metru pătrat. Denumirile firmelor nu vor fi scrise pe panouri, ci vor fi formate din litere separate, care nu au voie să acopere elementele de decor.
În restul oraşului, panourile publicitare trebuie amplasate la o distanţă minimă de 25 de metri între ele, iar reclamele de pe blocuri nu au voie să acopere ferestrele acestora. Noile reguli nu sunt pe placul firmelor de publicitate.
"În orice oraş occidental, dacă te duci, vezi puzderie de panouri afişate şi pe intrări în localitate şi în interiorul oraşelor, din vârful clădirilor până la fundaţia lor", spune Horia Căbuţi, administratorul unei firme de publicitate.
Panouri cu reclame, indiferent că există sau nu contracte
Panorile publicitare deteriorate vor trebui reparate de deţinători, care riscă altfel să rămână fără ele. Reclamele sunt interzise în ferestre, uşi sau vitrine. În plus, "indiferent dacă acel operator are sau nu contracte de publicitate, el este obligat să afişeze tot timpul afişe publicitare. În lipsa unui contract poate fi publicitate făcută municipalităţii", spune arhitectul-şef al Oradei.
"Este cea mai absurdă impunere", au reacţionat publicitarii.
Amenzile pentru nerespectarea noului regulament pot ajunge chiar şi la 50 de mii de lei. Reglementările vor fi dezbătute pe 5 noiembrie, de la ora 15, la Primăria din Oradea.
reporter: Bogdan Costea
operator: Rezmuves Robert