Interminabilul șantier de pe DN76 Oradea - Deva i-a scos din nou în stradă pe localnicii din sudul Bihorului. Sătui de promisiuni și de faptul că de aproape un an și jumătate nu se mai lucrează pe porțiunile neterminate din drum, locuitorii din Ștei, Beiuș și comunele învecinate au protestat față de felul lent în care se desfășoară lucrările pentru modernizarea șoselei. Oamenii spun că starea deplorabilă a drumului frânează dezvoltarea întregii zone Beiuș-Ștei.
Lucrările de pe Drumul Național 76 au început în 2007 și nu sunt gata nici acum, după 12 ani. În anumite zone drumul este impracticabil.
”Circul destul de des, că soțul e de aici, din partea asta, și noi mergem la Beiuș și nu avem pe unde să trecem. Câteodată îți vine să îți pui aripi să sari cu mașina peste”, spune o șoferiță.
”Sunt tronsoane care la ora actuală nu prezintă nicio siguranță din punct de vedere al traficului. Vă dați seama, să circuli noaptea din orașul Ștei spre Deva și să nu cunoști drumul. Sunt zone neasfaltate, e zona alunecării de teren. E un adevărat dezastru! Este un pericol fantastic”, atrage atenția Dan Popa, organizatorul protestului care s-a desfășurat în fața Casei de Cultură din orașul Ștei.
Nu este prima dată când localnicii sunt revoltați cu privire la modul în care autoritățile tratează această situație și spun că drumul este o frână în calea dezvoltării zonei. Primul protest a avut loc în 2013, a urmat altul în 2014 și ultimul în urmă cu trei ani. Nimic nu s-a schimbat de atunci.
”Suntem nu mâhniți, e de noaptea minții. Deci trei ani de minciuni și o consider chiar o subminare a economiei naționale faptul că suntem obstrucționați pe culoarul Deva-Oradea să circulăm cu mașinile”, susține un protestatar.
Altul recunoaște că ”nu putem să ieșim în fiecare zi să protestăm, dar sperăm să tragem un semnal de alarmă și să îi convingem pe cei care se ocupă de acest drum să își facă treaba, așa cum fiecare dintre noi o facem la locul de muncă”.
Una dintre cele mai periculoase porțiuni este în zona unde anul trecut au avut loc două alunecări de teren care au blocat traficul. Din cauza instabilității solului și a infiltrațiilor de apă e posibil dealul să o ia cu totul la vale. Zona face parte dintr-un tronson de 33,3 kilometri abandonat de firma de construcții cu care s-a și reziliat contractul în septembrie 2017. Prefectura Bihor a anunțat că acea porțiune a fost declarată zonă calamitată și vor fi făcute consolidări din fondul de rezervă al Guvernului.
”Am insistat ca acea porțiune unde a fost alunecarea de teren să o separăm, să o scoatem din acea lucrare și să fie executată separat. E o lucrare undeva la 1,5 milioane de lei. Așa am promisiuni, că dacă nu se finalizează săptămâna asta, cu siguranță săptămâna viitoare se semnează contractul”, a declarat prefectul de Bihor Ioan Mihaiu, pentru Digi24 Oradea.
Prezent la finalul anului trecut la Oradea, directorul CNAIR Narcis Neaga a recunoscut situația proastă a drumului și a făcut din nou promisiuni: ”Nu e normal că un drum național practic a ajuns un drum de pământ. Considerăm că la anul va fi rezolvat. Aceasta este mai mult decât o asumare.”
”Nu credem, nu va fi absolut nimic! Atât putem să facem, doar să atragem atenția și mai avem o soluție care e ilegală, să îl blocăm complet și să nu îl mai deblocăm vreo lună”, a replicat Dan Popa, organizatorul protestului.
Lucrările la DN76 au început în 2007 și trebuiau finalizate trei ani mai târziu, însă termenul a fost amânat de mai multe ori.
Reporter: Bianca Firezar
Operator: Ticu Gheorghiță