Teatrul Regina Maria, Filarmonica din Oradea și Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Bihor au bugete de salarii doar până în luna octombrie. Declarația a fost făcută joi seara de președintele CJ Bihor , Sandor Pasztor, în cadrul emisiunii "Vocile Bihorului", de la Digi24 Oradea. Acesta spune că problemele au apărut după ce legislația a impus din acest an creșterea plafonului salarial cu 20 % pentru angajații din aparatul propriu și cu 50% pentru cei care lucrează în instituțiile de cultură. În schimb, legea salarizării unitare ar putea produce reduceri de personal la nivelul administrației județene, spune Pasztor.
Potrivit președintelui Consiliului Județean, în prima jumătate a anului trecut administrația Bihorului cheltuia lunar 9 milioane de lei pentru salariile angajaților. Este vorba despre cele 170 de persoane din aparatul propriu al instituției, dar și angajații celor 37 de instituții subordonate - școlile speciale, Filarmonica din Oradea și Teatrul Regina Maria.
O ordonanță emisă anul acesta a obligat însă administrațiile locale și județene să crească plafonul salarial cu 20 %. În plus, angajaților din instituțiile de cultură le-au fost mărite salariile cu 50 %. Astfel s-a ajuns într-o situație limită, a arătat Sandor Pasztor.
"DGASPC, Teatrul, Filarmonica, au fost bugetate doar până în octombrie, pentru că nu am avut posibilități de a bugeta până la sfârșitul anului, pentru că nu am vrut să afectăm partea investițională."
Șeful administrației județene spune că bugetul de salarii are o "gaură" de 3 milioane de lei. Pasztor consideră că e o sumă care ar putea fi recuperată, astfel încât angajații să își poată primi banii până la finalul anului. În opinia preşedintelui CJ, există două variante în acest sens.
"Sau cel puțin în acest an ne menținem cheltuielile existente cu munca vie și ne încadrăm la actualele salarii sau pot exista posibilități de creștere a salariilor, dar cu reducerea numărului de personal."
În ciuda acestei situații, președintele Consiliului Județean spune că investițiile demarate trebuie continuate. Printre acestea se află clădirea fostului Palat al Finanțelor, câștigată în instanță de administrația județeană. În urma cu doi ani, consilierii alocau 120.000 de lei pentru igienizarea clădirii.
"M-am folosit de acea hotârâre și am cerut procedura de a scoate de acolo 20 de oameni, care își făceau foc acolo, stăteau în acea cladire, am închis toate geamurile, am dispus să fie împachetată toată fațada din bani mult mai puțini, vreo 70.000 de lei."
Consiliul Județean Bihor așteaptă acum răspunsul evaluatorilor cu privire la problemele cu care se confruntă clădirea. După acest demers clădirea va fi reabilitată, cel mai probabil fără finanţare europeană.
Reporter: Claudiu Mihuț
Operator: Florin Lucuța
Editor web: Adrian Laboş