Patru milioane de euro. Este venitul uriaş pe care transportatorii ilegali din Bihor îl realizează în fiecare an. Fie că folosesc maşini mici sau microbuze, piraţii fură clienţii firmelor autorizate, iar câştigurile le intră direct în buzunare, fără a mai fi impozitate de statul român. Autorităţile caută soluţii, sub presiunea firmele de transport, care spun că aceste practici le pot aduce în pragul falimentului.
În marile oraşe din ţară, la orice colţ de stradă găseşti pe cineva dispus să te transporte în judeţ contra unei sume de bani. Călătorii de ocazie îi numesc piraţi, dar nu se sfiesc să urce uneori în maşinile lor, chiar dacă ştiu că nu sunt autorizaţi să facă transport de persoane.
Aceste practici provoacă daune serioase transportatorilor autorizaţi. O asociaţie de profil a făcut şi un calcul al pierderilor: 4 milioane de euro, bani care au ajuns la piraţii de pe şosele, fără ca aceşti bani să fie impozitaţi de statul român.
"Un număr de peste 250 de autovehicule care transportă zilnic aproximativ 5 mii de călători încasând venituri totale pe parcursul unui an în jur de 4 milioane de euro", susţine Vlad Gaje, şeful serviciului Autorităţii Judeţene de Transport.
"Sunt şi alţii care nu numai cu autobuze fac piraterie, ci şi cu autoturisme 8 locuri+1 spre Băile Felix sau spre Salonta şi Aleşd. Din păcate, aceşti piraţi nu plătesc nici o dare către stat, taxe şi fură călătorii", susţine Istvan Csuzi, directorul companiei locale de transport din Oradea.
În ultimii doi ani, Poliţia Rutieră a făcut zeci de controale pentru a-i depista pe transportatorii ilegali. Aproape 3000 de amenzi nu au oprit însă această practică, astfel că autorităţile se gândesc şi la alte măsuri.
"Vom supraveghea cu camere transportul; în paralel vom vedea sistemul pe GPS pe monitor a transportului licenţiat. Care nu are licenţa, nu-l vedem pe GPS trebuie să discutăm ca în foarte scurt timp poliţia să poată interveni", susţine Sandor Pasztor, preşedintele Consiliului Judeţean Bihor.
Transportul ilegal de persoane se sancţionează cu amenzi între 1000 şi 5000 de lei, la care se poate adăuga reţinerea certificatului şi a plăcuţelor de înmatriculare ale maşinii.
Reporter: Bogdan Costea
Operator: Rezmuves Robert