14 autobuze aduse din Norvegia sunt soluţia autorităţilor din Oradea pentru frigul din mijloacele de transport în comun. Vehiculele nordice sunt capabile să funcţioneze chiar şi la temperaturi de -25 de grade. Cele folosite în prezent în oraş nu fac faţă temperaturilor scăzute, recunoaşte directorul companiei locale de transport în comun. Pentru că uşile se deschid foarte des, în autobuze nu sunt mai mult de 10 grade.
"Unde e podeaua sau uşile sunt temperaturi mai mici - se poate vedea în cazul podelei temperatura scade chiar şi la zero grade, 0,5 grade; în dreptul scaunelor temperatura este de 10-12 grade", a demonstrat Vasile Caitor, şeful secţiei infrastructură în cadrul OTL.
Specialiştii OTL spun că această temperatură se păstrează doar dacă autobuzul este bine încălzit, iar uşile ar fi deschise cât mai rar. Deşi pe timp de iarnă au încercat să folosească o singură uşă de acces, şoferii s-au lovit de refuzul călătorilor.
În schimb, şefii OTL au primit ulterior reclamaţii cu privire la frigul din mijloacele de transport în comun.
"Aceste autobuze din spatele meu şi majoritatea celor din Oradea nu sunt făcute pentru frigul din Siberia. Din păcate, confortul termic nu se poate realiza la nivelul celui solicitat, având în vedere temperaturile extreme din ultimele zile; radientul termic este dispersat în autobuz, nu se poate concentra în locaţiile unde sunt călătorii", susţine Istvan Csuzi, directorul OTL.
Ca să nu mai existe probleme de acest gen, societatea orădeană de transport în comun a cumpărat 14 autobuze second-hand din Norvegia. Acestea pot funcţiona şi în condiţii de ger năprasnic.
"Au două uşi, astfel încât vom păstra mai bine temperatura în interior atât vara, cât şi iarna. Sunt dotate cu mai multe radiatoare, astfel căldura va fi mai bună", dă asigurări Viorel Pop, directorul tehnic al OTL.
Un astfel de autobuz are 39 de locuri pe scaune şi 65 în picioare. O singură bucată a costat 15.500 de euro, preţ în care a fost inclus şi transportul din Oslo.
Reporter: Claudiu Mihuţ
Operator: Robert Rezmuves