De mai bine de un an, Reka Marton a renunţat la maşină şi la mijloacele de transport în comun şi merge la serviciu cu bicicleta. Recunoaşte că a făcut o alegere bună, mai ales că are la dispoziţie o pistă de aproape şase kilometri care traversează toată Oradea.
"Mă deplasez foarte bine. Câteodată ajung mai repede faţă de tramvai la locul de muncă, în 30 de minute, iar cu maşina faci 40-45 de minute când e ora de vârf în oraş."
La fel ca Reka procedează din ce în ce mai mulţi localnici.
"Orădenii, în ultimii ani, au început să aleagă bicicleta în detrimentul maşinii. Parcările sunt costisitoare, combustibilul s-a scumpit şi întretinerea unei biciclete este mult mai ieftină decât a unei maşini", susţine Andrei Czirjak, reprezentantul unui magazin de biciclete din Oradea.
"E timpul ca oamenii să înţeleagă că de fapt singurul mijloc de transport nu este doar maşina", este de părere Cristian Chiş.
Pe lângă pista realizată din bugetul local, bicicliştii din Oradea mai au la dispoziţie un drum dedicat lor care leagă oraşul de Ungaria, pe o distanţă de peste 19 kilometri. Pentru realizarea acesteia, autorităţile locale şi cele din ţara vecină au accesat fonduri transfrontaliere în valoare de un milion 800 de mii de euro.
"Am finalizat lucrările la tronsonul unu şi doi care traversează oraşul Oradea realizat prin fonduri transfrontaliere. În prezent lucrăm la tronsonul trei, respectiv zona parcului Salca", spune Anca Grama, purtătorul de cuvânt al Primăriei Oradea.
"Cu siguranta apariţia pistelor pentru biciclete va influenţa pozitiv traficul rutier, în sensul creşterii fluenţei acestuia. Unii conducători auto nu sunt obişnuiţi cu existenţa acestor piste pentru biciclete", a observat subcomisarul Alina Dinu, purtătorul de cuvânt al Poliţiei Bihor.
Prelungirea prin oraş a pistei transfrontaliere a costat bugetul local 316 mii de euro. În prezent se lucrează la ultimul dintre cele trei tronsoane ale drumului.
Traseul pistei de biciclete în Oradea
Tronson I: Pod Sovata - Str. Oneştilor - Str. Măgurei - Calea Aradului - Str. Padişului - dig mal drept pârâul Peţa - Str. Făgăraşului - intersecţia cu str. T. Blajovici.
Tronson II: Str. Făgăraşului - de la intersecţia cu Calea Armatei Române la intersecţia cu Str. Feldioarei
Tronson III: str. Erkel Ferencz - Str. Prieteniei - mal drept pârâul Peţa - Str. Peţei - Str. Depozitului - Str. Ogorului (şoseaua de centură)
Reporter: Mariana Gurgu
Operator: Constantin Gheorghiţă
Editor web: Adrian Laboş