Şantierele deschise în Oradea au dat peste cap traficul din oraş. Asta pentru că, deşi sunt făcute cu bani europeni, lucrările de înlocuire a magistratelor de termoficare se execută în manieră românească. Nevoiţi să împartă drumurile îngustate cu utilajele şi muncitorii, şoferii spun că lucrările îi pun în pericol. Nici pietonii nu sunt în siguranţă, în timp ce multe zone verzi au fost transformate în parcări pentru excavatoare sau depozite pentru materiale de construcţii.
Încă de dimineață, traficul auto în zonele în care se fac lucrări în Oradea reprezintă o adevărată provocare. Șoferii trebuie să ocolească utilajele cu care împart aceeași bandă ori să oprească și să le facă loc.
Cu ochii pe camioane și excavatoare, șoferii se expun pericolelor. E suficientă o clipă de neatenție și pot cădea în șanțurile adânci. Nici indicatoarele care marchează șantierele de pe străzi nu-i ajută prea mult.
„Sunt doar nişte parapeţi puşi acolo, aşa, de metal. Poţi intra lejer peste ei, să-i dărâmi şi să intri în groapă. Este un pericol, într-adevăr”, spune un şofer.
„Are presemnalizare acolo, lângă Crişul, dar automat apare lucrarea în faţă.”
„Aceste lucrări au primit aviz din partea Biroului Rutier Oradea, în acest aviz impunându-se executantului presemnalizarea şi semnalizarea temporară a lucrărilor conform statusurilor în vigoare”, a declarat agentul şef adjunct Ioana Lascău, purtătorul de cuvânt al Poliției Bihor.
Lucrările au afectat și bulevardul Magheru, una dintre cele mai circulate artere din Oradea. Miile de mașini care trec zilnic prin zonă se înghesuie pe singura bandă rămasă pe fiecare sens, după ce a doua a fost ocupată de utilaje. Greu se descurcă și șoferii ambulanțelor.
„Dacă banda doi este blocată şi unu este în lucru, clar că va fi îngreunată deplasarea autospecialelor noastre să transporte pacienţi la UPU. Se învaţă traseele unde sunt lucrări mari şi unde se fac blocaje şi atunci încearcă să mergă pe alte rute, să ajungă la pacient cât mai repede”, a explicat Gheorghe Pintea, managerul Ambulanţei Bihor.
„Traficul este greoi în oraş; încercăm totuşi ca până la toamnă să terminăm lucrările în zonele mai aglomerate pentru că va începe şcoala”, spune Anca Grama, purtătorul de cuvânt al Primăriei Oradea.
Şi pietonii sunt afectați de lucrări. Abia îndrăznesc să treacă punţile provizorii instalate peste şanturi.
„Este periculos, fiindcă sunt destul de adânci şanţurile şi nu sunt foarte bine protejate.”
Pe lângă deranjul provocat în trafic, lucrările de introducere a conductelor au transformat parcurile sau zonele verzi în parcări pentru utilaje şi depozite pentru materialele de construcţie.
Reporter: Bogdan Costea
Operator: Norbert Hegedus
Editor web: Adrian Laboş