Sigure, confortabile şi rapide, cele 10 garnituri Siemens care circulă din 2006 prin Oradea continuă să fie apreciate de călători.
"Mi se pare modern și are toate condițiile ca să putem călători cât mai mult și cât mai bine."
"Îmi plac aerul condiţionat, confortul, curățenia."
"Sunt condițiile foarte bune, e răcoare."
Pe lângă cele 10 garnituri moderne, celelalte 70 de tramvaie din parcul societăţii locale de transport au peste 30 de ani de funcţionare. Situaţia nu este mai bună nici în celelalte zece municipii din ţară în care este folosit tramvaiul.
"În total, sunt aproximativ 1350 de tramvaie din care, din păcate, doar 30 de tramvaie noi sunt actualmente. Oradea a deschis circuitul tramvaielor noi prin achiziția a zece tramvaie Siemens", susţine Istvan Csuzi, directorul OTL şi vicepreședintele Uniunii Internaționale a Transporturilor Publice.
Ca să întreţină noile tramvaie, dar şi ca să facă faţă numărului tot mai mare de defecţiuni intervenite la vechile garnituri, acum trei ani au fost accesate fonduri europene pentru construirea unui depou modern. 4 milioane de euro au fost investiţi în dotarea unui laborator de mecatronică.
"Din Viena în est nu există un astfel de laborator. Nu numai în țară, nici în Europa de Est astfel de echipamente performante încă nu există", susţine Csuzi. Viorel Pop, directorul tehnic al OTL, completează: "Principalul dispozitiv este strungul de alezat bandajele de la roți, care a costat peste un milion de euro."
Este vorba despre un utilaj capabil să ridice garnituri de zeci de tone, pentru a le ajusta milimetric roțile. În acest fel, e nevoie de doar trei muncitori, iar reparaţiile sunt terminate în câteva ore.
"Procedeul clasic cu demontare, cu reprofilare pe strungul clasic aveam la dispoziție 3 zile și un necesar de 6-7 oameni", susţine Ioan Mureșan, șeful de atelier al OTL.
Datorită aparaturii moderne, cheltuielile cu repararea tramvaielor din Oradea au fost reduse la jumătate.
Reporter: Mariana Gurgu
Operator: Tiberiu Catrişcău