Din miile de copii din Bihor pentru care fiecare zi de şcoală începe cu un drum de câţiva kilometri, cei mai mulţi provin din satele unde unităţile de învăţământ ori au fost închise, ori nu au primit autorizaţie de funcţionare.
"Peste 6000 de elevi sunt transportaţi cu microbuzele şcolare în cadrul unităţilor cu personalitate juridică de la o structură la altă structură, dintr-un sat în centru de comună unde există şcoală", spune Nicolae Avram, şeful Inspectoratului Şcolar Bihor.
Copiii sunt obligaţi să se trezească la ora 6 dimineaţa şI, indiferent de vreme, să aştepte microbusul care îi duce la şcoală. Totul spre nemulţumirea părinţilor.
"Nu este normal ca copii să se trezească dimineaţă foarte de vreme aproape cu o oră mai repede ca să ajungă la o distanţă aşa de mare de sat. Plus că-i înveţi de mici să facă naveta, e obositor", consideră Florin Purda, tatăl unui elev.
Psihologii susţin că naveta făcută zilnic influnţează procesul de studiu, iar capacitatea copiilor de învăţare este diminuată.
"Este deseori cu efecte negative asupra acestui proces, dacă avem în vedere oboseala; timpul mult pierdut când se pierde aşteptând autobusul, elevul este privat de diferite activităţi extraşcolare. Nu poate să-şi întocmească un program zilnic în conformitate cu alternarea perioadelor de învăţare şi odihnă", consideră Emilia Dărăbăneanu, psiholog şcolar.
Pe lângă faptul că familiarizează copii cu migraţia, profesorii spun că naveta conduce şi la alt fenomen.
"Să înveţi copilul de la o vărstă fragedă cu naveta, asta înseamnă depopularea satului românesc", este de părere Francisc Tecsi, directorul şcolii gimnaziale din Bulz, jud. Bihor.
În Bihor sunt peste 12 mii de copii care fac naveta. Jumătate din ei sunt transportaţi cu 116 microbuse şcolare, dintre care 17 au fost cumpărate în această toamnă.
Reporter: Gabriel Bonaciu
Operator: Gabor Szilagyi
Editor web: Adrian Laboş