O localitate cu doar 24 de mii de locuitori din Ungaria este un adevărat exemplu pentru felul în care se poate face turism de calitate. În Hajdúszoboszló se află cel mai mare complex balnear din Ungaria, cu zeci de restaurante și spații de relaxare și tratament. Cu instituții de control orientate spre prevenție, nu spre amenzi, vecinii maghiari atrag prin calitatea serviciilor mii de turiști români pe tot parcursul anului.
Aflatã la doar 70 de kilometri de Oradea, localitatea Hajdúszoboszló este renumitã datoritã celui mai mare complex balnear din Ungaria. Acesta atrage ca un magnet mii de turişti români care laudã serviciile de relaxare și tratament, ospitalitatea și... mâncarea.
"Noi alegem întotdeauna Hajdu față de Oradea, să zic. Venim pentru mâncare, în special", spune o turistă.
"Peste tot găsești un barman, un ospătar, peste tot găsești care știu românește și te descurci foarte bine", a observat un turist din Cluj.
"În lunile iulie și august, datorită vacanței de vară, ne vizitează foarte multe familii cu copii mici, iar partea de tratament e disponibilă pe toată perioada anului", explică Melinda Csiszar, reprezentanta complexului balnear.
Un grup de clujeni vine de mai bine de 10 ani în stațiunea maghiarã. Turiştii spun cã aici li se oferã ceea ce nu gãsesc în România.
"În țară se promite ceva și tot timpul nu se dă pachetul complet sau se uită ceva sau se neglijează în zona asta. Aici ce se promite, aia se primește."
"Noi când venim, tot aici mâncăm, dar poți să alegi oriunde vrei să mănânci și serviciile sunt excepționale."
Pe cele 30 de hectare ale complexului balnear din Hajdúszoboszló funcţioneazã în jur de 40 de restaurante și alte unitãți de alimentație unde mãnâncã, în plin sezon, chiar și 15 mii de oameni zilnic.
"Foarte mulți turiști sunt din România, așa că trebuie să învățăm, dacă se poate, cât mai mult românește", explică Gabriella Vincze, angajata unui restaurant.
"Mă aflu aici în fiecare zi, începând cu 1 mai până la finalul lunii septembrie, fiind în contact cu toți oaspeții. Am învățat că cea mai bună reclamă este cea din vorbă în vorbă", susţine Gabor Jakob, proprietarul unui restaurant.
"Nu procedăm într-un anumit fel doar pentru a corespunde regulilor unor instituții, ci este un lucru care vine din interior, mai precis ceea ce nu ai pune pe farfuria ta acasă, nu pune nici la oaspete pe masă", a declarat Markus Pal, directorul de ospitalitate al complexului balnear.
NEBIH, echivalentul OPC-ului românesc are reguli stricte în ceea ce privește depozitarea și etichetarea corespunzãtoare ale fiecãrui aliment. Trebuie sã se cunoascã proveniența fiecãrei bucãți de carne și ora la care au fost culese fructele şi legumele servite clienţilor.
Dacã sunt gãsite nereguli, restaurantul poate fi închis şi amendat cu milioane de forinți. Cu toate acestea:
"Instituția de control nu are intenția de a recurge direct la sancționare, ci consideră mai importantă partea de prevenție și ajută unitățile alimentare care nu cunosc pe deplin legislația", susţine Markus Pal.
Complexul balnear este administrat de primãria din Hajdúszoboszló.
Reporter: Bianca Firezar
Operator: Gabor Szilagyi