După ce zeci de ani au cunoscut agitația călătorilor care urcau sau coborau din trenuri, majoritatea haltelor CFR de pe cei 150 de kilometri dintre Oradea și Cluj-Napoca au căzut pradă timpului și hoților. Abandonate în perioada eficientizării costurilor și a dezvoltării transportului rutier, clădirile par să nu mai aibă viitor. Asta mai ales după ce compania națională feroviară a alocat sume infime pentru reparații.
"Doar semnalul acustic de avertizare la trecerea la nivel cu calea ferată indică faptul că pe aici mai circulă trenul. În schimb, halta Aleşd a fost abandonată, iar clădirile au devenit raiul boschetarilor", a observat Anca Deac, reporter Digi24 Oradea.
Staţia deservea trenurile care duceau sute de navetiști din zona orașului Aleșd la fabricile din Oradea.
La câţiva kilometri găsim altă haltă și aceeaşi imagine dezolantă. Sunt mai bine de 10 ani de când în Butan nu se mai vând bilete de tren.
"Nimănui nu-i pasă. Din păcate, în loc să aibă grijă de ea - totuşi e o staţie, ar putea să o amenajeze”, spune un tânăr.
„În halta Butan, hoţii au furat tot ce se putea: de la geamuri şi uşi, până la instalaţii electrice, iar în timp, clădirea a fost complet vandalizată”, a observat Anca Deac.
În lipsa unei sali de așteptare, călătorii, și așa puțini, așteaptă trenurile pe peron. Cei mai în vârstă îşi amintesc cu nostalgie de vremurile în care gările erau pline și bine întreținute.
"Era impiegat, era vânzătoare de bilete, sală de aşteptare, era cu încălzire centrală, adică cu teracote, a fost, acum nu mai e nimic."
"Ai avut unde sta şi înăuntru, (să te aperi – n.n.) de ploaie, de zăpadă, dar acum stă omul sub umbrelă."
"Acum toată se distruge, nu mai este nici fântănă, nimic; tot, tot, tot s-a furat, s-a distrus."
"Există însă şi o veste bună. Calea ferată dintre Episcopia Bihor şi Cluj-Napoca va fi electrificată şi dublată, astfel încât să fie asigurată o nouă ieşire spre Ungaria, cea a traficului de mărfuri”, a aflat Anca Deac, reporter Digi24 Oradea.
Cu toate acestea, sumele alocate de CFR pentru modernizarea haltelor şi a gărilor rămase sunt nesemnificative. În acest an, din fondurile proprii, societatea națională de căi ferate a anunțat că a alocat 120 de mii de lei pentru lucrări de reparații și întreținere pe această rută.
Reporter: Anca Deac
Operator: Norbert Hegedus
Editor web: Adrian Laboș