Nepăsarea autorităţilor, lipsa fondurilor şi trecerea timpului şi-au pus amprenta pe gările de pe tronsonul Oradea - Cluj-Napoca. Altădată clădiri impunătoare, multe au ajuns în prezent într-un stadiu avansat de degradare, iar călătorii au parte de imagini dezolante. Chiar şi în aceste condiții, compania CFR nu a alocat fonduri nici în acest an pentru reabilitarea construcţiilor.
Între Oradea şi Cluj-Napoca sunt puţin peste 150 de kilometri - o distanţã pe care trenul o parcurge în trei ore şi jumãtate. Zeci de curse transportã zilnic între cele douã oraşe mii de cãlãtori. Cei mai mulţi urcã din Oradea ori din Cluj-Napoca, dar sunt care sunt luaţi din gãrile de pe traseu.
Multe sunt clãdiri care altãdatã erau pline de oameni şi strãluceau de curãþenie. Acum, însã, par abandonate. Aşa cum este gara Oşorhei, prima imediat dupã Oradea. Locul este pustiu: sala de aşteptare este încuiatã şi nici mãcar bilete nu se mai vând. Cei câţiva cãlãtori care apar la sosirea unei garnituri îşi iau tichetele direct din tren sau apeleazã la tradiţionalul „naş".
La micã distanţã, situaţia este aceeaşi.
"Halta Ţeţchea. Deşi funcţională încă, clădirea acesteia are geamurile sparte, uşa de la intrare lipsă, iar înăuntru mirosul este insuportabil", a relatat Anca Deac, reporter Digi24 Oradea.
"Este o clădire părăsită, nu este de unde să ne luăm bilete", spune un localnic.
"- Nici de 10 ani nu funcţionează.
- Cum arată ea acum?
- Ca în urma războiului."
Altădată cochetă, halta Butan pare acum desprinsă dintr-un film post-apocaliptic. Localnicii povestesc că după 1990 nu s-a mai investit deloc în clădire, iar cei care au vrut să o cumpere, au fost refuzaţi.
"- Au lăsat-o aşa şi au dus tot, au distrus tot, tot, tot.
- Dar trenurile mai opresc aici.
- Da, da, opresc zilnic."
"Cineva care a lucrat la calea feratã le-a solicitat sã le vândã lui cã nu avea unde sã stea ºşi nu au fost de acord. Mai bine au lãsat-o sã se prãpãdeascã complet, un lucru mizerabil."
"În halta Butan, hoţii au furat tot ce se putea: ferestre, uşi, până chiar şi instalaţiile electrice. Călătorii care ajung aici vor găsi doar o clădire abandonată, al cărei acoperiş stă să se prăbuşească", spune Anca Deac, reporter Digi24 Oradea.
Majoritatea haltelor de pe acest traseu sunt părăsite, victime ale hoţilor şi nepăsării din ultimele decenii. Şansele ca sã fie reabilitate sunt aproape inexistente, pentru cã banii alocaţi în acest sens au scãzut de la un an la altul pânã la sume infime. Dacã în 2014 erau puşi la dispoziţie peste 224 de mii de lei pentru lucrãrile de reparaţii şi întreţinere pe tronsonul din Bihor, în acest an au fost alocaţi din fonduri proprii doar 1500 de lei. Aproape 1000 de lei din aceşti bani îi revin gãrii din Oradea.
Compania CFR estimeazã cã intervenţiile accidentale în staţii şi halte aflate pe ruta Cluj Napoca - Oradea vor costa 120 de mii de lei.
Potrivit CFR, doar douã gãri din Bihor sunt cuprinse, în acest moment, în Programul Operaţional Infrastructurã Mare 2014-2020 pentru a fi modernizate.
Reporter: Anca Deac
Operator: Florin Lucuţa
Editor web: Adrian Laboş