"Ceasuri de bord… este vitezometrul, kilometrajul, sunt niște becuri martor de presiune, de ulei, de semnalizare, de fază lungă. A fost o mașină foarte modernă la vremea aia. Era cu discuri de frână față-spate, șoc automat la carburator."
Acest autoturism Dacia model 1100, rula ca o vedeta pe șoselele României anilor '70. Astăzi, batrâna mașina mai iese la plimbare doar la expoziții și parade. Este unul dintre copiii de suflet ai lui Iosif Weisz, care a cumpărat-o în urmă cu 3 ani.
"Dacia 1100 este fabricată în 1969, o știu de când a fost adusă în Baia Mare, a fost câștigată la CEC de 5000 de lei."
Sute de ore a lucrat noul proprietar pentru restaurare. Și a meritat, pentru că mașina a obținut, de curând, locul 2 la secțiunea Fabricat în România în cadrul Concursului de Eleganță Auto, organizat la Sinaia de Automobil Club Regal România. Locul trei la aceeași competiție a fost ocupat tot de o Dacia a lui Iosif Weisz, de această dată de culoare albastră. Fabricată în 1973, mașina a costat la ieșirea pe poarta fabricii 70 de mii de lei. Astăzi are o valoare inestimabilă.
Printre exponate, vedetă a fost și o bicicletă Carpați, fabricată acum exact 55 de ani.
"Încă e vopsea originală cum a apărut, și cauciucurile... Pe scaun e o husă care e un pic crăpată", o prezintă Toma Weisz, proprietarul bicicletei.
Colecționarul mai deține autovehicule și remorci care, la vremea lor, au scris istorie: "Sunt mai puternice și mai tari decât cele de plastice făcute astăzi. Astea sunt comerciale."
Nostalgici sunt mulți când vine vorba despre ceea ce avea România de oferit în industria de automobile în anii '70-'80.
"A dispărut, practic, industria de pe orizontală care a fost dezvoltată de uzinele constructoare de autovehicule românești și forța de muncă a plecat afară", explică Ioan Vlad, vicepreședintele Retromobil Club România.
Expoziția "Fabricat în România", aflată la a cincea ediție, este organizată anual de Retromobil Club Romania în patru orașe din țară.
Reporter: Izabela Jurasko
Operator: Kristian Kosa