De la nume, adresă, locaţie sau preferinţe culinare, internetul stochează orice informaţie despre noi. Datele sunt folosite pentru a ne trimite diverse reclame sau, după cum a reieşit în ultimul scandal legat de Facebook, să influenţeze rezultatul alegerilor politice. Ce ar trebui sau nu să postăm şi cum ne putem proteja datele personale online - au fost două dintre întrebările la care s-a căutat un răspuns în cadrul unei conferinţe la Universitatea din Oradea.
„Cine a făcut teste de personalitate pe Facebook? Gen cine este vedeta cu care te vei căsători, ce ai fost în altă viaţă. Hai, mâna sus!
Ştiţi ce aţi făcut? Aţi dat datele voastre într-un test nerelevant, le-aţi dat altcuiva să le manipuleze.”
În urma scandalului privind influenţarea campaniei de alegere a preşedintelui Statelor Unite cu ajutorul datelor culese de pe Facebook, protecţia datelor personale a devenit un subiect intens dezbãtut şi în România.
Conf. univ. dr. Mirela Pater, Universitatea din Oradea: „Facebook este free şi ne permite să postăm orice. De aici încolo intervine filtrul nostru moral, filtrul nostru de judecată, până la urmă, în care să discernem ce putem să postăm şi ce ceea ce nu putem să postăm.”
Asist. univ. dr. Mirela Mărcuţ, Universitatea din Oradea: „Obiectivul prezentării noastre, de fapt sunt două obiective, de informare şi de educare, în special a studenţilor, să ştie ce pot să pună pe internet, ce pot să controleze, cum să se adapteze vremurilor în care trăim acum.”
Internetul pãstreazã orice informaţie pe care o postãm online, spun specialiştii. De aceea, este important sã fim atenţi la ce postãm şi la ce date oferim acces aplicaţiilor instalate pe telefon sau computer.
Ramona Goman, studentă: „Nu mă simt în pericol, pentru că nu postez foarte des, tocmai pentru asta, să nu cumva să ajung să aflu că datele mele au fost furate. Nu dau likeuri foarte des, dau likeuri la căţeluşi.”
Leon Petroj, masterand: „Orice tânăr ar trebui să conştientizeze acest lucru şi să-şi protejeze cât de cât datele personale sau, mă rog, să ştie ce postează, când şi unde.”
Conf. univ. dr. Mirela Pater, Universitatea Oradea: „Urmărind scandalurile şi evenimentele din ultimul timp am observat că pot să fie folosite în tot felul de acţiuni nu neapărat morale. Pot fi folosite în manipularea unor acţiuni ale unor oameni, atât din punct de vedere politic, cât şi din punct de vedere economic.”
România este pe locul al doilea în Europa ca prezenţã pe Facebook, dupã Polonia, cu aproape 10 milioane de utilizatori.
Reporter: Bianca Firezar
Reporter: Gabor Szilagyi