"Şoferii parcurg distanţa de 60 de kilometri, între Oradea şi Beiuş, chiar şi în două ore şi jumătate, deşi în mod normal, dacă drumul ar fi reabilitat, nu ar trebui să facă mai mult de o oră", a constatat Anca Deac, reporter Digi24 Oradea.
DN 76 a intrat într-un amplu program de reabilitare în urmă cu aproape zece ani, cu fonduri de la bugetul de stat. Tronsonul este plin de gropi şi denivelări, iar semafoarele la tot pasul îi aduc pe şoferi în pragul disperării.
"- De spart e spart peste tot, de lucrat nu se lucrează.
- Când credeţi că va fi gata?
- Noi sperăm că anul acesta, dar, după cum se lucrează, nici în patru ani."
"- Faci o oră pe cinci kilometri, semafoare, gropi, se vede, poduri, denivelări.
- Cu maşina ajungeţi des în service din cauza drumului?
- Cu cealaltă nouă nici nu venim, cu asta da, că e mai... căruţă."
Cazurile medicale grave au nevoie de elicopter SMURD, pentru că un transfer între spitale este prea riscant. Un pacient aflat în stare critică poate ajunge prea târziu la destinaţie.
"E vorba o dată starea critică a pacienţilor şi timpul mult mai scurt de-a parcurge cu elicopterul şi, în al doilea rând, starea critică a drumului de la Deva până la Oradea, de la Beiuş în mod special: un pacient care ar putea ajunge pe un drum normal în 30-40 de minute, din Beiuş şi până la Oradea face cel puţin două ore", confirmă şi dr. Aurica Boitor, managerul Spitalului Municipal Beiuş.
Nici regulile de circulaţie nu mai sunt respectate pentru că şoferii îşi pierd răbdarea la semafoarele instalate. În plus, cheltuile de întreţinere a maşinilor cresc semnificativ.
"- Oamenii din spatele meu nu au răbdare, merg, nu se uită în stânga şi în dreapta, nu se asigură, deci pericole nu numai din cauza drumului, ci şi din cauza şoferilor pentru că nerăbdarea în trafic.
- Se stă mult la semafor?
- Foarte, 10 minute, 15 minute, depinde, stau la roşu, când să trec eu iar e roşu."
Scurt istoric
Istoria reabilitării acestui drum începe acum 10 ani, când primele studii de fezabilitate au fost realizate. De atunci însă, lucrările au înaintat foarte greu, din cauza finanţării insuficiente. Un proiect european în valoare de aproape un miliard de lei semnat de CNADNR în 2012, din care 635 de milioane de lei fonduri nerambursabile ale Uniunii Europene, ar fi trebuit să salveze situaţia. Doar că termenul final de reabilitare din 2013 a fost depăşit deja, iar lucrările sunt oprite pe sectorul dintre Oradea şi Beiuş.
O nouă licitaţie care vizează DN76 pe tronsonul Oradea-Beiuş va fi organizată la finalul lunii august.
Reporter: Anca Deac
Operator: Constantin Gheorghiţă
Editor web: Adrian Laboş