Cum treci graniţa din România în Ungaria, şiruri întregi de parazăpezi sunt dispuse de-a lungul drumului european E60 care leagă Budapesta de frontiera de est a ţării vecine.
"Pe teritoriul administraţiei zonale din Berettyóújfalu există structuri de apărare fixe şi mobile împotriva viscolelor, pe o lungime de 5400 de metri. Cele fixe sunt perdelele de arbori, care au fost plantaţi cu 50-60 ani în urmă, în direcţia vântului dominant", explică Attila Bácsó, şef zonal la Compania de Drumuri şi Autostrăzi din Ungaria.
Montate la marginea şoselelor între 15 noiembrie şi 15 martie, parazăpezile mobile sunt fabricate din lemn ori plasă montată pe stâlpi. Ca să nu fie furaţi, aşa cum s-a întâmplat în trecut, stâlpii din metal au fost înlocuiţi cu cei din lemn. Când ninge, autorităţile statului vecin se coordonează pentru a gestiona deszăpezirea.
"Avem un protocol de colaborare cu poliţia şi cu inspectoratul pentru situaţii de urgenţă. Este un schimb permanent de informaţii, zi şi noapte", susține Attila Bácsó, şef zonal la Compania de Drumuri şi Autostrăzi din Ungaria.
Pe lângă asta, primarii din zonele cu probleme sunt implicaţi şi ei în operaţiunile de deszăpezire. Edilii anunţă imediat compania de drumuri dacă se înzăpezeşte o şosea naţională şi acţionează în comun dacă autorităţile centrale sunt depăşite de situaţie.
"Nu s-a mai întâmplat aşa ceva. Dar nici nu se poate întâmpla, pentru că am interveni noi cu utilajele noastre. Chiar ajutăm primăriile din apropiere", confirmă Ferenc Barabás, primarul oraşului Biharkeresztes.
În schimb, deszăpezirea străzilor dintr-o localitate se gestionează printr-o societate care se află în totalitate în proprietatea primăriei. Astfel, sunt evitate blocaje în trafic din cauza ninsorilor.
Deşi bine pus la punct, sistemul de parazăpezi din Ungaria nu este infailibil. Anul trecut, în luna martie, ţara vecină a fost lovită de un viscol puternic, care a blocat mai multe drumuri şi autostrăzi. Mii de persoane au rămas atunci înzăpezite.
reporter: Orsolya Nagy
operator: Constantin Gheorghiţă
editor web: Adrian Laboş