Sunetul unei bătrâne Dacii, trecută de mult în categoria mașinilor retro, trezește nostalgia celor care le-au condus cândva. Printre ei, chiar şi câţiva străini.
"Asta pune sângele în mișcare. Au fost mașini pentru epocă extraordinare și trebuie păstrate pentru viitor, pentru copii și nepoții noștri", spune Richard Raymond, un pasionat de mașini retro.
Dacia veche de peste trei decenii face acum cu ochiul tot mai multor tineri, care le recondiționează și le aduc în stare de perfectă funționare. Un astfel de exemplu e și Erwin, pasionat de mașinile retro de când se știe. Conduce mai multe autoturisme vechi, dar i-a mers la suflet o Dacia albastră, pe care a lipit imagini ale Oradei vechi.
"Am ales să branduiesc acestă mașină cu imagini din orașul vechi pentru că este o Dacia din 1982, este o mașină retro, iar orașul nostru trebuie să-și reamintească de Oradea veche, la fel și cei care văd mașina de Daciile de altădată", spune Erwin Koszta.
Gerhard Zambor este un alt mebru al proprietarilor de mașini de epocă: "Ai metal și în interior; dacă se oprește poți să o repari lângă drum dacă ai piese sau scule la tine. Eu am o pasiune pentru Dacia 1300. Am avut una în familie. A ajuns la fier vechi, din păcate, când a murit bunicul. Am zis că la 18 ani îmi fac una. Am făcut-o."
"Când o conduci te simți ca și în prima mașină pe care ai condus-o vreodată: nu ai aer condiționat, nu ai geamuri electrice totul este hand-made, manual. Toată lumea se uită: cum de mai există pe 4 roți asemenea mașini pe șosea", spune Erwin Koszta.
O Dacia veche poate ajunge foarte ușor la fier vechi. În schimb, dacă este recondiţionată poate depăși prețul unui autoturism nou. "Poți ajunge la 2000, 3000, 5000, chiar 10 mii de euro."
Conform reglementărilor un autoturism vechi de peste 30 de ani care este înscris într-un club pentru mașini de epocă este scutit de la plata impozitului anual.
Reporter: Bogdan Costea
Operator: Florin Lucuța