Potrivit sociologilor, unul din patru copii români a susţinut că a fost agresat de colegi, în timp ce unul din trei s-a plâns că a fost exclus din activităţi sau jocuri din diverse motive.
"Copiii noştri suferă niveluri foarte ridicate de bulling - de victimizare socială şi relaţionare, chiar şi fizică. 24% dintre copii noştri au fost loviţi cel puţin o singură dată la şcoală, ceea ce este un lucru îngrijorător", susţine sociologul Sergiu Băltăţescu.
Părinţii au diferite explicaţii pentru aceste episoade violente.
"Copilul, cum învaţă acasă de la părinţi, aşa este şi la şcoală."
"Copilul meu a fost agresat în clasa întâi. L-am dus eu personal la psiholog ca să ştie să genereze situaţia să evite un anumit conflict. Depinde de caracterul fiecărui copil cum reacţionează la agresiune."
Studiul mai arată faptul că în România copiii îşi petrec cea mai mare parte a timpului liber făcându-şi temele ori în faţa televizorului.
"Asta pentru că scapă de sub controlul părinţilor, au libertate în a-şi alege activităţile de timp liber aşa încât e varianta cea mai comodă", susţine Claudia Trifa, consilier şcolar.
Copiii au altă explicaţie.
"Aleg să mă uit la televizor pentru că sunt multe emisiuni care mă pot ajuta."
"Văd tot felul de chestii care mă ajută la şcoală. Mai mult la istorie şi gerografie."
Aurelia Popovici, învăţătoare, confirmă spusele elevilor: "Copiii care se uită la emisiunile ştiinţifice au un bagaj mult mai ridicat şi participă mult mai activ la orele de specialitate."
Studiul s-a desfăşurat între noiembrie 2013 şi februarie 2014, pe un eşantion de 53 de mii de copii din 15 ţări din Europa, Asia, America de Sud şi Africa. În România specialiştii şi studenţii orădeni au intervievat peste 4 mii de copii de clasele a doua, a patra şi a şasea.
Rezultatele studiului au fost prezentate Parlamentului European.
Reporter: Gabriel Bonaciu
Operator: Gabor Szilagyi
Editor web: Adrian Laboş