Cazul din Prahova, unde o pasarelă metalică s-a prăbuşit peste calea ferată, se poate repeta oricând în ţară. În Oradea, de exemplu, există mai multe clădiri abandonate ori ruine ale unor construcţii aflate în zone cu trafic rutier şi pietonal intens. Bucăţi de tencuială ori de beton se pot desprinde în orice clipă, mai ales că multe dintre construcţii nu au plasă de protecţie.
Intreprinderea "Avântul" din Oradea a fost, în anii comunismului, cea mai mare fabrică de conserve din ţară. Decizia de lichidare a societăţii a fost luată în 1995 în urma unor datorii acumulate la bănci, furnizori şi stat, iar intreprinderea a fost privatizată în schimbul a 37 de miliarde de lei vechi. De atunci, însă, clădirea fabricii nu a mai fost întreţinută şi a ajuns o ruină.
"Clădirea (...) înaltă a fost abandonată în urmă cu mai bine de 15 ani. Nu au fost făcute lucrări de consolidare, iar în interior au început să crească şi copaci. În orice clipă imobilul poate deveni un pericol atât pentru trecători, cât şi pentru maşinile parcate în zonă", a relatat Claudiu Mihuţ, jurnalist Digi24 Oradea.
"- Este sau nu periculoasă la felul în care arată acum?
- Da, asta e demult aşa, da e periculoasă.
- Nu treceţi pe acolo?
- Nu, nu", spune un orădean.
"Ţinând cont de situaţia ei în care se află, cred că ar trebui demolată şi făcut altceva."
"- Aţi avea curajul că vă lăsaţi maşina parcată acolo?
- Nu, categoric nu. Se poate desprinde ceva de acolo."
Pericol există şi în vecinătatea bazinului olimpic din Oradea. Un teren din zonă a fost concesionat de CFR pentru 99 de ani unei firme care a intenţiona să construiască un complex de apartamente. Societatea a intrat în insolvenţă, dar a apucat să ridice fundaţia clădirii şi zeci de stâlpi de beton. Persoana care a cumpărat locul acum trei ani a murit, iar moştenitorii vor acum să vândă terenul.
"În acest caz construcţia nu este îngrădită. În orice clipă bucăţi mari de beton se pot desprinde şi îi pot răni pe cei care trec prin zonă", a observat Claudiu Mihuţ.
Terenul a fost scos la vânzare în schimbul a 350.000 de euro.
Reporter: Claudiu Mihuţ
Operator: Norbert Hegedus
Editor web: Adrian Laboş