Peste 700 de români s-au stabilit în ultimii 8 ani în localitatea maghiară Biharkeresztes. Mulți lucrează în Oradea şi spun că o linie de transport public i-ar ajuta să ajungă mai uşor la serviciu sau la rude şi prieteni.
"S-au întemeiat atâtea relații de prietenie, de rudenie și relații economice, atunci era obligatoriu să faci o linie permanentă ca oamenii să poată comunica nu doar cu propriile lor mașini", consideră Bogdan Florin, cetățean român stabilit în Ungaria.
Şi maghiarii sunt foarte interesaţi de o astfel de linie de transport, care ar rezolva o problemă spinoasă în estul Ungariei: şomajul foarte ridicat.
"În Ungaria șomajul este 7%. Aici, în Biharkeresztes, din păcate, suntem zona cea mai dezavantajată a Ungariei, în principal din cauza șomajului ridicat, de 18%", spune Ferenc Barabás, primarul localității Biharkeresztes, Ungaria.
"Este nevoie de asta (de linia transfrontalieră - n.n.), pentru că nu sunt multe locuri de muncă. Ar fi o oportunitate."
"Încurajez o astfel de inițiativă, ca acei care nu au de muncă să se poată angaja în România, în parcul industrial din Oradea, pentru că sunt mai multe oferte de muncă."
Firmele din parcul industrial din Oradea spun că au nevoie de forţă de muncă din Ungaria, iar o astfel de linie le-ar ajuta în acest sens.
"Ne-am mai gândit la acest lucru în 2007, când era o criză foarte mare pe piața forței de muncă. Am încercat să aducem oameni din Ungaria, dar ne-am lovit chiar de problema transportului", îşi aminteşte Călin Vesa, directorul general al unei firme din Parcul Industrial din Oradea.
"În momentul de față există peste 1000 de locuri de muncă disponibile în parcul industrial și estimăm ca în următorii doi ani numărul lor să se dubleze", spune Liana Boangiu, managerul de resurse umane al Parcului Industrial Oradea.
O legătură comercială există deja între Oradea şi Biharkeresztes, după ce un supermarket din Bihor a decis să o subvenţioneze pentru a-şi aduce cumpărători din ţara vecină. Acum, societatea de transport local caută soluţii legislative pentru a transforma linia într-una de ultilitate publică, subvenţionată atât de partea maghiară, cât şi cea română.
"S-ar putea realiza un serviciu public transfrontalier, aici pun accentul pe serviciu public care în caz de nevoie se subvenționează conform directivei 1370. Consider că în jur de 500-1000 de oameni zilnic ar putea face naveta către Oradea", susţine Istvan Csuzi, directorul societății de transport local Oradea.
Deși în Ungaria orașul Debrețin este un puternic pol de dezvoltare, locuitorii din zona de frontieră sunt mult mai atrași de Oradea și de oportunităţile de angajare din România.
Reporter: Bogdan Costea
Operator: Robert Rezmuves