Începute în luna noiembrie a anului trecut, lucrările pe podul feroviar peste râul Barcău se apropie spre sfârşit. Muncitorii fac ultimele retuşuri după ce au schimbat în întregime structura metalică a podului.
Pe timpul operaţiunilor, călătorii care mergeau cu trenul din România în Ungaria erau nevoiţi să coboare din vagoane în Oradea şi să meargă cu autobuzul 76 de kilometri până în cel mai apropiat oraş din ţara vecină. De aici plecau mai departe cu trenul spre Budapesta.
Între timp s-a decis ca transbordarea călătorilor să se facă imediat după trecerea graniţei, în Ungaria, iar acest lucru va dura până în 19 iulie. Refacerea podului vechi a costat peste 8 milioane de euro şi nu este singura investiţie importantă pe care statul maghiar o face în sistemul feroviar naţional.
"În perioada bugetară europeană din 2007-2013, am asigurat fonduri europene de circa 600 miliarde de forinţi (1,8 miliarde de euro - n.n.) pentru reabilitarea a 540 de kilometri de linie ferată, 88 de gări şi staţii, 4000 de locuri de parcare", a declarat Dávid Lappert, şeful de comunicare al Companiei Naţionale de Dezvoltare Infrastructurală din Ungaria.
În schimb, statul român a alocat în ultimii patru ani pentru reparaţiile capitale doar 48 de milioane de euro. Întreţinerea liniilor a însemnat un cost anual de 320 de milioane de euro, iar suma va scădea la 137 de milioane pe an, în perioada 2013-2020.
În această situaţie, "întreţinerea întregii reţele aflate în operare ar necesita o creştere a fondurilor disponibile de la (...) 350 milioane de euro pe an la o valoare estimată între 800 şi 970 milioane de euro doar pentru întreţinere şi reparaţii curente. (...) Pentru recuperarea deficitului de peste 15 ani înregistrat în reparaţiile capitale s-ar mai adăuga 950 de milioane de euro", se arată în memorandumul referitor la "măsuri pentru eficientizarea sectorului de transport feroviar al României".
reporter: Orsolya Nagy
operator: Darius Pop
editor web: Adrian Laboș