Câteva minute după ora şase dimineaţa, unul dintre cele mai moderne trenuri din România intră în gara din localitatea bihoreană Tileagd, unde zeci de persoane îl aşteaptă pe peron. Deşi garnitura impresionează prin aspect, condiţiile de călătorie sunt greu de îndurat pentru sutele de călători care se înghesuie în singurul vagon. Cu o capacitate de 110 locuri, acesta transportă zilnic un număr dublu de persoane.
"Normal că nu este logic să fie chiar aşa înghesuială, este prea scurt trenul, călătorii sunt mulţi, elevi mulţi."
"Aţi prins vreodată scaun liber? Nu, niciodată", recunoaşte un călător.
"Nici o condiţie, zero condiţii, bătaie de joc."
Ceferiştii sunt nevoiţi să-i ajute pe călători să urce, pentru că altfel trenul nu se poate pune în mişcare. Calvarul nu se termină o dată cu urcarea în tren. Pe culoare, oamenii abia reuşesc să respire.
"E umezit şi transpirăm şi cu asta avem posibilitatea să ne îmbolnăvim mai uşor."
După un astfel de drum, elevii se plâng că ajung obosiţi la şcoală
foto: Oana Sărăcuţ/DigiVox
Nelu Bumb face naveta la Oradea de câţiva ani. Spune că situaţia a apărut în luna decembrie a anului trecut, când s-a decis înlocuirea garniturii ce face legătura între Bratca şi Oradea cu un singur vagon.
"Mai înainte era garnitura de tren mai lungă şi erau alte condiţii. Nu ştiu, dacă aşa înţelege CFR-ul să-şi respecte clienţii?"
Călătorii au făcut reclamaţii să se revină la situaţia de dinainte.
"Ce vi s-a răspuns? Au fost colegi care au cerut şi au zis că nu sunt trenuri."
Ion Radu, directorul sucursalei Feroviare Cluj, are un răspuns: "O garnitură normală implică un consum mai mare de combustibil, iar condiţiile de transport cu un automotor Desiro sunt mult mai bune faţă de o garnitură."
Autorităţile feroviare au promis că de miercuri dimineaţă pe ruta Bratca - Oradea va circula o altă garnitură, care va avea 200 de locuri.
reporter: Bogdan Costea
operator: Gabor Szilagyi
editor web: Adrian Laboş