Fenomenul de bullying poate afecta pe oricine, oricând. Este vorba despre actele de violenţă fizică sau verbală pe care unii copii le manifestă asupra altora, mai vulnerabili, cu scopul de a-i intimida sau teroriza. Printr-o astfel de experienţă a trecut Robert, un elev de clasa a VI-a.
"- Mă răneau, dar doar emoţional, dar nu mult, mai puţin.
- Asta pentru că ştii tu cum să eviţi să fii rănit sau lezat?
- Da, ştiu să evit astfel de situaţii, am ştiut cum să-i fac faţă momentului."
Acum, tânărul joacă rolul unei victime într-un film educativ, realizat cu scopul de a-i informa pe copii şi de a-i încuraja să discute cu adulţii atunci când se confruntă cu acest fenomen.
"Rolul meu a fost victimă, am fost cel care a fost agresat de grupul de agresori şi nu a fost deloc uşor", spune elevul.
Cele mai multe cazuri de bullying se petrec în şcoli, iar efectele pot fi foarte grave, avertizează psihologii. Cei afectaţi pot ajunge la depresie, anxietate şi tulburări de comportament.
"Toate acele evenimente şi experienţe negative se acumulează. Noi credem că le uităm; nici vorbă, ele se adună şi de îndată ce simt că nu mai pot, pot să ajungă şi la gânduri suicidale", atrage atenţia Ioan Drugaş, psiholog şcolar.
"De cele mai multe ori agresorii fac acest lucru, agresează pe alţii pentru că vor să devină populari sau nu vor să cadă ei victime sau pur şi simplu pentru că aşa au din exemplu altora", este de părere o elevă.
Anul trecut, peste 1.200 de apeluri înregistrate la Telefonul Copilului au făcut referire la fenomenul bullying. Cele mai multe cazuri au fost semnalate de băieţi.
Alexandru Stoica, directorul Liceului "Don Orione" din Oradea: "Menirea noastră, a dascălilor cred că este aceea de a opri acest fenomen, de a-i face pe copii să nu mai aibă nevoie de noi, să se descurce singuri, să facă faţă acestor agresiuni şi mai ales să fie atenţi să nu mai agreseze la rândul lor."
Specialiştii consideră că victimele au nevoie de acelaşi tip de sprijin ca şi agresorii: "Vorbim despre intervenţia asupra victimelor, unde trebuie să le învăţăm cum să se descurce, cum să facă faţă, trebuie să discutăm despre intervenţia asupra agresorului pentru că şi acolo trebuie să se producă nişte modificări."
Iniţiată de liceul "Don Orione" şi Facultatea de Ştiinţe Socio-Umane, campania "Stop răutăţilor" se derulează între 4 martie şi 4 mai în mai multe şcoli din Bihor.
Reporter: Anca Deac
Operator: Robert Rezmuves