Într-un oraş sufocat de maşini, în care şoferii rămân blocaţi în trafic la orele de vârf, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a descoperit o nouă metodă pentru siguranţa rutieră. A montat mai multe garduri metalice care să-i protejeze pe pietoni şi, totodată, să faciliteze circulaţia maşinilor pe Drumul Naţional 1. Puţini sunt însă localnicii care înţeleg utilitatea acestora.
Aleşd, judeţul Bihor. Un oraş cu puţin peste 10 mii de locuitori şi câteva mii de maşini care-l tranzitează în fiecare zi. Cea mai mare aglomeraţie este chiar în centru, unde mai multe treceri de pietoni sunt nesemaforizate iar autoturismele sunt parcate haotic, aproape de şosea. În aşteptarea unei centuri ocolitoare care să rezolve această problemă, în zonă au fost amplasate... garduri metalice.
"Cred că mult încurcă circulaţia, ia din spaţiu, deci e urât", spune o localnică.
"Ni s-a promis de ani de zile că se face şoseaua de centură, dar eu am zis că sper ca măcar nepoţii să o vadă, că nici copiii nu o s-o vadă", se plânge un localnic.
Prin vocea lui Eugen Cecan, şeful Direcţiei de Drumuri şi Poduri Cluj, Compania Naţionată de Administrare a Infrastructurii Rutiere are, totuşi, o explicaţie.
"Rolul acestor garduri este tocmai de-a preveni atât trecerea animalelor, cât şi trecerea haotică (...) a pietonilor. În Aleşd, într-adevăr, era o problemă şi cu parcările; de-a lungul DN 1 s-au făcut aceste modificări, s-a încercat să se facă parcări."
Autorităţile locale recunosc utilitatea acestor garduri, dar spun că eforturi mai mari ar trebui depuse pentru centura ocolitoare a oraşului, despre care se vorbeşte de aproape un deceniu.
Ioan Todoca, primarul oraşului Aleşd: "Şoseaua de centură este o chestie vitală pentru oraşul Aleşd. În lunile de vară se formează cozi şi spre Oradea şi spre Cluj, de multe ori de 4-5 kilometri, în parte din cauza trecerilor de pietoni şi a circulaţiei dezordonate."
Cei de la Compania de Administrare a Infrastructurii Rutiere precizează că s-au făcut deja alocari bugetare în acest sens, iar în perioada următoare vor putea anunţa şi când încep lucrările.Varianta ocolitoare a oraşului Aleşd se va întinde pe 9,1 kilometri, iar valoarea lucrării este de 133 de milioane de lei.
Reporter: Anca Deac
Operator: Robert Rezmuves