Dacă pentru orădeni efectele economice ale fuziunii cu Sînmartinul nu vor fi simțite decât pe termen lung, pentru locuitorii din zona limitrofă acestea vor veni imediat, susțin inițiatorii proiectului. Cum un sfert dintre plătitorii de taxe și impozite din Oradea sunt navetiști, conform strategiei care va fi aplicată după alipire unul dintre proiectele importante va fi îmbunătățirea infrastructurii de transport în comun.
„Cei mai mulți locuitori din Sînmartin lucrează în Oradea, plătind impozite în Oradea. Singurul mod legal prin care acești bani pot ajunge în infrastructură în localitățile în care dânșii astăzi locuiesc este fuziunea", este de părere analistul financiar Dan Octavian.
Mai mult, transportul în comun va fi mai ieftin pentru populația activă. Astfel, cei care muncesc în Oradea ar plăti doar 70 de lei pentru un abonament de autobuz. De aceste măsuri vor beneficia şi investitorii din parcul industrial al oraşului.
„Firmele, în momentul în care vor avea un bazin de forță de muncă larg și mobil, vor avea cu ușurință a-și face planul de dezvoltare, de creștere", susţine Eduard Florea, administratorul public al Oradei.
Un alt obiectiv al unificării Sînmartinului cu Oradea este dezvoltarea turismului, zona de servicii cu cea mai rapidă creștere la nivel mondial.
„Investițiile orașului vor fi dirijate către zona de turism, către Băile Felix și 1 Mai, pentru a avea de câștigat cu toții. Oradea Mare va fi un oraș prosper și cu siguranță cu un ritm de dezvoltare mai mare decât îl are astăzi Oradea sau Sînmartinul luate separat", consideră Eduard Florea.
Claudiu Păcurar, secretarul comunei Sînmartin, spune că după fuziune "vor fi reabilitate drumurile, vor fi reabilitate utilitățile, avem promisiuni de izolare a blocurilor, un nou aquapark, pe câmpul de la Haieu."
Parcul acvatic ar putea fi realizat din fonduri europene. Munca efectivă pentru obţinerea banilor pentru această investiţie ar putea fi făcută mai repede de către specialiștii Primăriei Oradea, susțin inclusiv funcționarii din Sînmartin.
„Putem vorbi de o capacitate financiară și administrativă a municipiului Oradea de a pregăti noua perioadă de finanțare, astfel încât să fim gata pe când vor fi lansate programele de finanțare", susţine Marius Moș, șeful Direcției Management Proiecte cu Finanțare Internațională.
În strategia pe care cele două unități administrativ-teritoriale o vor trimite către Guvernul României după referendum apar și alte proiecte. Printre acestea se află un drum nou pe ruta Oradea - Băile 1 Mai - Băile Felix, 10 kilometri de străzi renovate în centrul de comună, un parc în pădurea din Băile Felix și o pistă de biciclete care să lege Oradea de stațiunile balneare.
Reporter: Laura Breb
Operator: Gabor Szilagyi