Drumul expres din Oradea se întinde pe o distanţă 3 kilometri şi jumătate şi face legătura între Drumul Naţional 1, la intrarea dinspre Cluj Napoca, şi DN19, la ieşirea spre Satu Mare. Investiţia de 16 milioane şi jumătate de euro, bani europeni, mută circulaţia autoturismelor din centrul oraşului pe această rută rapidă.
"După un traseu de câţiva kilometri în care şoferii nu întâmpină aproape niciun obstacol, drumul expres se termină brusc, în spatele acelui gard, iar şoferii sunt obligaţi să vireze dreapta, pe străzi înguste şi întortocheate, în zone de case", spune Bogdan Băcilă, reporter Digi24 Oradea.
Motivul: deşi pentru acest proiect european există avize atât din partea Ministerului Transporturilor, cât şi din partea CFR, transferul terenului în administrarea Primăriei Oradea nu s-a mai întâmplat. Mai mult, CFR a cerut câteva modificări ale proiectului acum doi ani, pentru ca viitoare linie electrificată Oradea-Cluj Napoca să poată fi construită. Primăria Oradea s-a conformat, însă cedarea terenului nu s-a produs nici în ziua de azi.
Ilie Bolojan, primarul municipiului Oradea: "Acel teren aşa cum ştiţi era pentru un drum public, era prins într-un proiect european şi aveam un accept scris al CFR-ului şi al Ministerului Transporturilor. Doar schimbîndu-se trei miniştri şi vreo trei directori la CFR, când îi convingi, îi schimbă din funcţie. Iar îi convingi, iar îi schimbă din funcţie."
Proiectul nu doar că a fost întârziat, spun edilii orădeni, dar s-au pierdut şi bani europeni.
"Anul trecut în luna septembrie ar fi trebuit să începem lucrările în zona respectivă ca să le terminăm până în decembrie, iar momentan suntem în iunie 2016, practic avem o întârziere de nouă luni. S-au pierdut şi anumite sume, pentru că era cuprinsă pe finanţarea Hu-Ro", explică Annamaria Sava, manager proiect drum expres.
Mai exact aproape 2 milioane de lei, din suma totală de 4,3 milioane de lei, rămasă de executat. Situaţia drumului expres, care ajunge în zonă aglomerată de case pe ultimul kilometru, îi nemulţumeşte pe localnici.
"E foarte mare traficul şi foarte mare pericolul pentru copii, pentru oameni în vârstă. A fost un accident aici pe Depoului, deci nu poţi să ieşi în faţa porţii."
"Normal ar trebui să meargă paralel cu calea ferată şi să se unească cu locul unde este făcut podul ăla nou aşa ar trebui."
"Drumul ne-ar scurta foarte mult, ne-ar ajuta enorm dacă s-ar face."
Legea românească este şi ea neclară în cazul acestui transfer de teren, din administrarea unei companii de stat, în cea a primăriei Oradea. Pe de o parte există o hotârâre de Guvern care permite aces lucru pentru lucrări de infrastructură, dar pe de altă parte există o altă hotărâre de Guvern care stabileşte zona de siguranţă de-a lungul liniilor de cale ferată, iar drumul expres ar încălca-o.
CFR a răspuns sec solicitării Digi 24 Oradea privind situaţia celor 660 de metri: "Terenul la care faceţi referire în adresa dumneavoastră se poate transfera respectând prevederile legale."
Între timp, primăria Oradea a demarat un alt proiect, prin care drumul expres va fi prelungit până la ieşirea din oraş spre Satu Mare. Valoarea acestor lucrări este estimată la aproape 9 milioane de euro.
Reporter: Bogdan Băcilă
Operator: Constantin Gheorghiță