Italianul Andrea Brovelli face naveta în România de nouă ani. Are o afacere în domeniul mecanicii şi vine la noi o dată pe lună. Managerii hotelurilor ştiu că asemenea clienţi sunt importanţi, pentru că aduc venituri sigure.
"E un fel de contract, de înțelegere între compania mea și hotel; așa că avem un preț special și e negociat de consultantul meu român", spune Andrea Brovelli.
"Noi suntem un hotel care are o bună parte din business axată pe turismul de business, de afaceri. Datorită investițiilor străine și parcului industrial numărul lor crește de la an la an și noi simțim chestiunea asta, la fel ca și alte hoteluri din oraș", susţine Romeo Ionescu, manager general la un hotel din Oradea.
Andrea Brovelli nu este singurul străin pentru care hotelul românesc a devenit a doua casă.
"Eu toată viața am locuit la hotel, practic pentru că trebuie să călătorim întotdeauna, în Brazilia, în Thailanda. Suntem mereu pe drum", povesteşte şi Angelo Pavero.
Dezvoltarea turismului de afaceri în România se simte în cifre. În primele trei luni au intrat în ţară peste 350 de mii de străini şi au cheltuit la noi peste un miliard de lei. 65 la sută dintre ei au venit pentru afaceri, congrese, conferințe, cursuri, târguri şi expoziții.
"Numărul evenimentelor este în creștere, indiferent dacă e vorba de lansare de produs, de seminarii sau chiar de târguri", spune Nicoleta Pecherle, specialist Relații Publice.
Din păcate, turismul de agrement nu ţine pasul cu creşterea celui de afaceri. O confirmă consultantul în afaceri Dacian Paladi: "Nu avem motive să credem ei se întorc în România pentru vacanțe în afara intereselor de business și, probabil, România nu oferă încă suficient să fie o destinație interesantă."
Cifrele Institutului Naţional de Statistică par să confirme. Puţin peste 35% dintre străini au venit in primele trei luni pentru vacanțe, tratament medical sau vizite.
Reporter: Diana Grad
Operatori: Gabor Szilagyi, Constantin Gheorghiță