Istoria zbuciumată şi plină de amânări a autostrăzii Suplacu de Barcău - Borş cunoaşte încă un episod nedorit. Constructorul spaniol care a câştigat contractul pentru acest tronson a cerut rezilierea înţelegerii, astfel că şoseaua nu va fi gata nici vara viitoare. Situaţia i-a adus pe oamenii din zonă la capătul răbdării. Cei mai afectați sunt cei care și-au vândut terenurile pentru construirea șoselei de mare viteză.
Iniţial, de realizarea porţiunii din Bihor a autostrăzii Transilvania s-au ocupat americanii de la Bechtel. După ce au realizat jumătate din lucrări, contractul a fost reziliat, iar anul trecut a fost semnată o nouă înţelegere cu un consorțiu condus de compania spaniolă Corsan. Pentru 701 milioane de lei, acesta se angaja să finalizeze tronsonul de 60 de kilometri la mijlocul anului viitor. Însă constructorii s-au mobilizat târziu.
"În urmă cu două luni firmele spaniole au adus aici pe șantierul de la Chiribiș, zeci de utilaje și tot atunci muncitori au început lucrările pentru finalizare pasarelelor. De câteva zile nu se mai lucrează nimic, iar în zonă au mai rămas doar câțiva angajați care păzesc utilajele", a observat Claudiu Mihuț, reporter Digi24 Oradea.
În cele din urmă, după ce li s-au aplicat penalități de 75 de milioane de lei şi cu probleme financiare în mai multe ţări, spaniolii au cerut ruperea înţelegerii începând cu 18 noiembrie.
Problemele în construirea autostrăzii i-au afectat nu doar pe şoferi, ci şi pe cei care și-au cedat terenul pentru construirea șoselei de mare viteză. Este și cazul lui Gavrilă Matei din Suplacu de Barcău.
Acum 7 ani, bărbatul și-a vândut terenul de lângă casă, dar apoi a fost anunțat că autostrada va trece mult mai aproape de locuință. Casa a fost afectată şi de camioanele de mare tonaj care au transportat materiale pe şantierul autostrăzii. Supărat, a dat statul în judecată.
"Mie dacă îmi sapă aici, atunci casa mea se dărâmă, că nu e fundație de beton. Să-mi plătească și casa și terenul. Pe teren am primit 58 de bani; la alții le-a dat 11 euro pe metru pătrat", spune Gavrilă Matei.
Lucrările la autostrada Transilvania au blocat și proiectul de refacere a Drumului Național 19, între Marghita și Zalău. Asfaltarea acestuia ar fi trebuit să înceapă în urmă cu 6 ani, dar autoritățile au hotărât să înceapă că lucrările după ce autostrada va fi gata. Între timp, pe şoseaua afectată de traficul greu s-a turnat asfalt doar pe câţiva kilometri la ieşirile din comuna Suplacu de Barcău.
"Fiind camioanele de mare tonaj de 40-50 de tone vă dați seama ce s-a întâmplat, drumul acesta a fost făcut pentru 20 de tone", explică Nicolae Tivadar, primarul comunei Suplacu de Barcău.
Dacă şi înţelegerea cu firmele spaniole va fi reziliată, tronsonul va fi scos din nou la licitaţie până la sfârşitul anului. Un nou constructor va fi ales până în mai 2017.
Reporter: Claudiu Mihuț
Operator: Constantin Gheorghiță