Maghiarii ne dau din nou o lectie de eficienţă în infrastructură. În timp ce lucrările la Autostrada Transilvania bat pasul pe loc de 13 ani, vecinii de la vest lucrează la foc continuu pentru a termina ultimii kilometri ai autostrăzii care va ajunge pâna la graniţa cu România. Şoseaua rapidă va face legătura între Vama Borş şi capitala Ungariei şi se va uni cu autostrada Borş-Braşov. Desigur, atunci când aceasta va fi în sfârşit gata.
Utilajele pregătesc terenul pentru construcția autostrăzii care va face legătura între orașul Debrețin, al doilea ca mărime din Ungaria, și vama Borș. Lucrările au început anul trecut, iar primii 5 kilometri vor fi gata la finalul acestui an.
"Dacă se construieşte M35, atunci va fi legătura cu parcul industrial din Debrețin, unde mai multe mii de oameni se pot angaja", susţine Ferencz Barabas, primarul din Biharkeresztes.
"Foarte multe locuri de muncă sperăm să existe pentru ca cei din localitate să se poată angaja. Ne bazăm că vor exista investiţii, staţii de benzină. Aşteptăm mult de la construcţia acestei autostrăzi. După terminarea ei, autostrada va reduce cu aproximativ 50% timpul de deplasare între localitatea noastră şi Debreţin", a explicat Karoly Zilai, primarul din Nagykereki.
Într-un răspuns pentru Digi24 Oradea, compania națională de drumuri din Ungaria a precizat că în mai puţin de trei ani, constructorii maghiari vor termina autostrada până în localitatea Nagykereki, la graniţa cu România.
"Porţiunea dintre Berettyóújfalu şi Nagykereki, proiectul până la graniţa cu România, va intra în lucru din luna iunie. Cei 29,5 de kilometri vor fi gata până în luna ianuarie a anului 2020."
Sursa: biroul de presă al NIF Ungaria
Pe partea română însă, sectorul de autostradă din Bihor până în Cluj arată ca o zonă abandonată şi năpădită de buruieni. Localnicii au pierdut speranţa că vor putea vreodată circula pe acestă autostradă.
"Nimic nu o să fie gata nici în zece ani."
"Ceea ce s-a construit în România a fost expus intemperiilor mai mulţi ani, astfel încât fierul beton a ruginit, iar izolaţia structurilor ar trebui refăcută în mare parte", a transmis Bogdan Costea, reporter Digi24 Oradea.
Tronsonul A3 Suplacu de Barcău-Borş, în lungime de 64 kilometri, ar fi trebuit să fie realizat în 2015 de firma spaniola Corsan - Corvian. Aceasta s-a retras însă după ce a câștigat contractul de 71 de milioane de lei.
Din întreaga autostradă Borş-Braşov, cu o lungime de 415 km, sunt deschişi circulaţiei doar cei 52 de km între Gilău şi Câmpia Turzii. Lucrările la șoseaua de mare viteză au fost începute în 2004, de compania americană Bechtel.
Reporter: Bogdan Costea
Operator: Constantin Gheorghiță
Editor web: Adrian Laboş