Atenție la ce agenție vă rezervați vacanțele! Ofertele prea avantajoase pot atrage după ele pagube de mii de euro. Un studiu întocmit de o companie de consultanță în afaceri arată că în ultimii doi ani, peste 400 de agenții de turism și-au închis porțile. I-au lăsat astfel pe turiști fără pachetele de vacanță rezervate.
Orădeanul Nicolae Covle a simțit pe pielea lui ce înseamnă o vacanță ratată. În timp ce se afla în Bulgaria cu familia și prietenii săi, agenția de turism prin care a plecat în concediu a dat faliment.
"Înainte cu două zile de a ne întoarce am zis hai să sunăm totuși, la ce oră vine autocarul după noi. Ni s-a spus că intră în faliment, insolvență, nici eu nu mai știu exact, și că ei nu mai au ce face, asta este, ghinionul nostru! Moment în care, vă dați seama, eram și cu copii, grup mare, nu aveai cum să vii", povesteşte Nicolae Covle.
Au plătit din propriile buzunare 2.000 de euro ca să ajungă acasă și a încercat apoi să-și recupereze paguba.
"I-am dat în judecată până la urmă pe cei de la agenție. Au trecut patru ani și de atunci tot nimic și, după câte știu, nici nu se va mai face nimic, nu au de unde să recupereze nimic", susţine Nicolae Covle.
Specialiștii atrag atenția că gestionarea incorectă a banilor duce la falimentul multor agenții de turism. Numai în ultimii doi ani și-au închis porțile peste 400 de agenții de turism, o arată un studiu întocmit de o firmă de consultanță în afaceri.
"În 2016 erau active aproape 3300 de agenții de turism. Acestea acumulaseră o datorie de peste un miliard și jumătate, din care 700 de milioane de lei erau datorii comerciale. Instabilitatea financiară a dus la dispariția a peste 400 de agenții doar în ultimii doi ani", a relatat Bianca Firezar, jurnalist Digi24 Oradea.
Cei din domeniul turismului îi sfătuiesc pe turiștii trebuie să fie atenți la ofertele care par prea bune pentru a fi reale.
"Mare atenție, oarecum la relația pe care o aveți cu agenția de turism, la documente, la eșalonări de plată, la contract, factură, chitanță", recomandă Natalia Birău, managerul unei agenții de turism.
"Unul din criteriile pe care le iau în considerare ar fi relațiile pe care agenția respectivă le are cu niște parteneri care sunt serioși pe piața turistică", spune o turistă.
"Să simți că vor să îți ofere ceea ce-i mai bun de la ei, după care prețul nu contează foarte mult, trebuie să fie un serviciu de calitate unde mergi, să ai legături bune. Sigur, urmăresc și feedback-urile, întreb prietenii, în primul rând", susţine un turist.
"Dacă la mine e o mie de euro și vede la colegul cu 600 în cealaltă parte a orașului, înseamnă că trebuie să își pună un semn de întrebare, pentru că prețurile hotelurilor sunt asemănătoare", precizat Alexandru Lăcătuș, directorul unei agenții de turism.
Asociația Națională a Agențiilor de Turism propune înființarea unul Fond Național de Garantare a Pachetelor de Servicii Turistice, care ar urma să acopere despăgubirile turiștilor.
Cu toate acestea, profitabilitatea sectorului de turism în România este estimată să ajungă în acest an la 200 de milioane de lei, dublu față de acum șapte ani.
Reporter: Bianca Firezar
Operator: Gabor Szilagyi