Primul sistem de monitorizare prin GPS a autobuzelor din mediul rural a fost pus în funcțiune în Bihor. Peste 30 de mii de navetişti din județ beneficiază de o aplicație prin intermediul căreia află în timp real programul autobuzelor, în ce localitate se află acestea şi în cât timp ajung la următoarea staţie. Realizat de Consiliul Județean Bihor, sistemul a costat aproximativ 250 de mii de lei și adună date de la 42 de operatori privați.
"Mă duc din Oradea înspre Beiuş şi mi-e folositor să intru pe această aplicaţie, ca să văd ora la cât este autobuzul. Îmi arată ora la care pleacă şi la cât ajunge. Din Oradea la cât porneşte şi la cât şi la cât ajunge în Beiuş, unde trebuie", a observat o tânără.
Aplicaţia BusBihor a fost lansată de administraţia judeţeană şi adună date de la aparatele GPS montate pe cele 250 de autobuze şi microbuze care fac curse în tot judeţul. Călătorii pot verifica orarul vehiculelor, în ce localitate se află acestea şi în cât timp ajung în staţia unde se află.
"E un sistem care reuneşte 42 de operatori de transport, deci este o premieră în România. Peste tot pe unde mai există aplicaţii similare pe transport sunt făcute pe transportul urban sau metropolitan, unde există un operator sau maximum doi", explică Vlad Gaje, din cadrul Autorităţii de Transport Bihor.
"Mi se pare foarte fain, că nu ar trebui să vii până aici sau ceva fără să ştii şi aşa ştii direct ora şi tot, la cât să vii", spune un utilizator.
În timp ce tinerii apreciază aplicaţia şi o folosesc cu uşurinţă, călătorii în vârstă se ghidează tot după orarul afişat în staţii.
"Nu am smartphone. Am telefon din ăsta, vechi."
"Eu sunt bătrân, nu prea ştiu umbla cu alea. Ar fi bine dacă ai şti umbla, că mai bine ştiu copiii umbla cu alea ca oamenii mai bătrâni."
Zilnic, din cei aproape 30 de mii de navetişti din Bihor, peste cinci mii aleg autobuze şi microbuze neautorizate sau fac autostopul. Noul sistem de monitorizare a curselor interjudeţene ar trebui să reducă din numărul curselor-pirat.
"Tot programul şi practic tot sistemul este văzut de Poliţie - un alt factor prin care punem în siguranţă nişte lucruri, un alt lucru prin care încercăm... Pentru că să fie clar, pirateria există. Cred că nu va mai fi piraterie cu autobuze sau microbuze", este convins Sandor Pasztor, preşedintele CJ Bihor.
Aplicaţia a costat peste 50 de mii de lei, iar echiparea cu aparate GPS a maşinilor de transport aproximativ 200 de mii de lei.
Reporter: Bianca Firezar
Operator: Gabor Szilagyi
Editor web: Adrian Laboş