Distanţa dintre România şi spaţiul Schengen înseamnă un drum întrerupt pe o porţiune de 10 metri pentru sătenii din comuna bihoreană Toboliu. Buruienile au crescut în voie, iar trecerea cu maşina în ţara vecină este nu numai imposibilă, ci şi ilegală. Maghiarii au venit cu soluţia salvatoare.
"În cazul în care România nu va fi acceptată nici în perioada imediat următoare în spaţiul Schengen, partea maghiară a propus ca pe cheltuiala ţării vecine, Ungaria, o parte din aceste treceri de frontieră să fie realizate prin staţii mobile", spune Ödön Szabó, preşedintele Grupului de Prietenie cu Ungaria din Parlament.
Ceea ce înseamnă că, odată unite aceste drumuri, românii şi maghiarii vor putea trece graniţa doar cu buletinul. Poliţistul de frontieră va verifica documentele din gherete mobile, la care se va renunţa după intrarea României în spaţiul Schengen.
Vestea că drumurile de graniţă vor fi unite i-a bucurat pe sătenii din Toboliu. Deşi vedeau satul vecin din curtea casei, aceştia făceau un ocol de zeci de kilometri pentru a ajunge acolo.
Cele 12 noi puncte de trecere a frontierei între România şi Ungaria vor deservi cele 10 drumuri şi 2 piste de bicicletă neterminate din judeţele Bihor, Arad şi Satu Mare. Acestea au fost construite cu bani europeni, prin proiecte transfrontaliere între comunele de graniţă. Noile puncte de trecere ar trebui să fie gata până la finalul anului viitor.
Lista noilor drumuri de graniţă România-Ungaria
Csanádpalota - Nădlac (Felsőnagylak)
Dombegyház - Variaşu Mic (Kisvarjas)
Bagamér - Voivozi /Érkenéz,
Gyula-Dénesmajor - Iermata Negră/Feketegyarmat,
Garbolc - Bercu/Szárazberek,
Körösnagyharsány - Cheresig/Körösszeg,
Elek - Grăniceri/Ottlaka,
Ömböly - Horea/Károlypuszta,
Pocsaj - Roşiori/Biharfélegyháza,
Zajta - Peleş/Nagypeleske
Reporter: Orsolya Nagy
Operator: Gábor Szilágyi
Editor web: Adrian Laboş