În ordinul 65 din iunie 2013, privind eliberarea certificatelor de clasificare și a licențelor pentru structurile turistice, se precizează că angajații din unitățile turistice trebuie să aibă în mod obligatoriu o calificare specifică postului pe care îl ocupă.
Hotelierii recuosc însă că, cel puțin deocamdată, nu s-au conformat. În plus, ei se plâng că le va fi destul de greu să se alinieze noilor norme. Mai ales că, spune ei, bucătarii sunt cel mai greu de gasit și de păstrat pentru că ei aleg de cele mai multe ori calea străinătății pentru bani mai mulți.
De frica amenzilor, sunt patroni care și-au trimis angajații la cursuri, dar și angajați care au căutat pe cont propriu să se specializeze de teamă să nu-și piardă locul de muncă.
Pentru a veni în întâmpinarea angajaților care nu au personal calificat, Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Suceava a anunțat că agenţii economici interesați pot califica personalul direct la locul de muncă, în cadrul unui program subvenționat. Dacă încheie acest contract cu AJOFM, angajatorul poate primi lunar peste 250 de lei pentru fiecare ucenic angajat.
Chiar și asa, operatorii din turism nu s-au arătat interesați de acest ajutor. În această vară, doar 10 angajatori s-au informat să afle ce variante au la dispoziție, și niciunul nu s-a înscris în program.
Dacă nu se conformează normelor, angajatorii nu pot fi trași la răspundere deocamdată. Cei care ar trebui să-i verifice și să-i amendeze sunt inspectorii Autorității Naționale de Turism care au plecat de la Suceava anul trecut odată cu desființarea agenției locale.