Proiectul şoselei de centură a Bacăului există doar pe hârtie de aproape zece ani. În tot acest timp s-au cheltuit peste cinci milioane de euro pe studii de fezabilitate şi reactualizarea documentelor. Abia în aprilie anul trecut a fost organizată prima licitaţie şi a fost desemnat câştigătorul, un constructor din Turcia. Însă, tot atunci au început să apară problemele. Rezultatul a fost contestat de ceilalţi constructori iar de aproape un an de zile bătălia s-a mutat în instanţă. "Din păcate, acum suntem blocaţi în tot felul de chichiţe provenite din legislaţia proastă a achiziţiilor publice şi din faptul că există foarte mulţi contestatari şi nişte etape care trebuiesc respectate," a explicat Dragoş Benea, preşedintele Consiliul Judeţean Bacău.
Conform deciziei magistraţilor de la Curtea de Apel Bucureşti, emisă la începutul lunii mai, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale ar trebuie să reevalueze ofertele, fără să organizeze o nouă licitaţie. Din păcate, spun autorităţile locale din Bacău, sunt mari şanse ca şi acest rezultat să fie contestat. "Există posibilitatea unor solicitări, unor atacuri. Sperăm ca şi acestea să fi soluţionate într-un timp cât mai scurt de instanţele abilitate," a declarat Dorian Pocovnicu, prefectul judeţului Bacău.
În aceste condiţii, începerea lucrărilor ar putea fi amânată pentru 2015.
Dacă se va întâmpla asta, toţi banii primiţi de la Uniunea Europeană sunt pierduţi. "S-a asigurat o finanţare prin FEDER de circa 600 de milioane de lei, la care se adaugă şi o contribuţie de la bugetul de stat de circa 50 de milioane de lei," a explicat Ionuţ Tomescu, purtătorul de cuvânt al Primăriei Bacău.
"Pierdem toţi banii europeni, că e pe FEDER (n.r. - Fondul European de Dezvoltare Regională). Dacă nu ne apucăm acum, până în iunie, sa-i dăm drumul, nu vom putea s-o terminăm până în 2015 şi pierdem banii. Fără centură, aici, în Bacău, chiar e dezastru," declara Victor Ponta, premierul României, pe 29 aprilie, într-o vizită făcută în Bacău.
Am încercat să aflam de la şeful Companiei Naţionale de Drumuri şi Autostrăzi mai multe informaţii despre demersurile făcute pentru reevaluarea ofertelor.
discuţie Narcis Neaga, directorul general al CNADNR - reporter: - Sărut mâna, doamnă! Sunt într-o şedinţă cu FMI-ul. - Când să revin? (Închide telefonul.)
Ulterior, şeful CNADNR nu a mai răspuns la telefon pentru a da explicaţii. În tot acest timp, judeţul Bacău este tranzitat în 24 de ore de aproape 50.000 de maşini. Pentru că nu există o rută ocolitoare, mai bine de jumătate dintre autovechicule traversează centrul oraşului.