BRĂILA. CFR-ul moare de la rădăcină

Un spaţiu verde care se întinde pe aproximativ trei hectare, într-un cartier mărginaş din Brăila, reprezintă o adevărată gură de oxigen pentru oraş.
Văzut de sus, ai tendinţa să crezi că acolo este un frumos parc. Nu e deloc aşa. Este doar un spaţiu verde părăsit, care aparţine Căilor Ferate Române. Practic, pornind de la acest nume începe povestea tragică a lui.
Acolo funcţiona, înainte de Revoluţie, o pepinieră unde se produceau puieţi pentru a întreţine perdelele forestiere de-a lungul căilor ferate. Un loc de o frumuseţe rară, aşa cum şi-l amintesc localnicii.
Paulica Dogărescu - localnic: "Eu eram copil când m-am dus odată în vizită, lucra cineva de pe stradă şi cu fata dumneaei am fost acolo. Era o frumuseţe, era un vis în pepinieră. Aşa ţin eu minte, copil fiind, era ca un vis".
Dintr-un vis, totul s-a transformat în coşmar. În vecinătatea fostei pepiniere s-a format o groapă de gunoi, iar în interior bălăriile au crescut în voie.
Ionuţ Negru - reporter Digi24: "O poartă veche, plină de rugină, asta am găsit la intrarea în fosta pepinieră a CFR-ului. Dincolo de ea nu se află nimeni, semn că nu se mai lucrează de ani buni.
Constantin Niţă - localnic: "Nu am văzut pe nimeni, n-a venit nimeni. Dacă noi locuim aici aproape, n-am văzut absolut pe nimeni, care să vină să ne ceară, sau să vedem că munceşte".
În anul 1990 a început procesul de reorganizare şi restructurare a sistemului feroviar. A fost întrerupt, după care a continuat în anii 2002-2004. Atunci s-a luat decizia externalizării acestor servicii.
Astfel s-a format societatea comercială „SC Sere şi Pepiniere CFR SA" cu statutul de filială a CFR. De atunci, pepiniera a murit. Chiar şi pentru reprezentanţii căilor ferate terenul respectiv este o necunoscută.
Aceştia ştiu doar că a fost cedat spre folosinţă societăţii proaspăt înfiinţate în vreme respectivă. Dacă se mai întâmplă ceva acolo sau nu, nu ştie nimeni.
Alexandru Nazare - fost ministru al Transporturilor în 2012: "Serele şi pepinierele CFR-ului erau o societate separată, care din ultimul memorandum cu FMI, aşa cum îmi amintesc, trebuia să fie ori înglobată în altă societate, ori dizolvată. În momentul asta nu ştiu care e situaţia, nu ştiu ce au mai lăsat în urmă".
Terenul este al lor, nu se îngrijesc de el, dar nici nu-l cedează primăriei care intenţionează să-i dea o altă faţă. Primarul Brăilei a făcut nenumărate demersuri în acest sens. De fiecare dată s-a lovit de un refuz.
Aurel Simionescu - primar Brăila: "Din păcate, în ţara asta, că nu-i numai CFR-ul în situaţia asta, în ţara asta toată lumea ţine la patrimoniu, al lui, fără să aibă nici posibilitatea să-l întreţină, nici să investească, nici să desfăşoare acolo nişte acţiuni, dar are patrimoniu. E bogat".
Cât despre societatea „Sere şi Pepiniere", care este filială a CFR-ului, în anul 2013 avea 122 de angajaţi, o cifră de afaceri care se ridică la peste 3,5 milioane, profit zero şi pierderi de 320 de mii de lei.
Reporter: Adrian Obreja
Operator: Luigi David
Urmărește știrile Digi24.ro și pe Google News
Stocarea și/sau accesarea informațiilor de pe un dispozitiv. Utilizarea profilurilor pentru selectarea conținutului personalizat. Dezvoltarea și îmbunătățirea serviciilor. Măsurarea performanței reclamelor. Utilizarea profilurilor pentru selectarea publicității personalizate. Crearea profilurilor de conținut personalizat. Crearea profilurilor pentru publicitate personalizată. Măsurarea performanței conținutului. Înțelegerea publicului prin statistici sau combinații de date din surse diferite. Utilizarea de date limitate pentru a selecta publicitatea. Utilizarea datelor limitate pentru a selecta conținutul. Date precise de geolocație și identificarea prin scanarea dispozitivului.