Fabrica a fost deschisă de Gheorghe Obreja, de profesie inginer. În 1997 a părăsit sistemul de stat şi şi-a îndreptat atenţia către antreprenoriat. Acum conduce singura firmă din România care produce motoare folosite în industria aerospaţială.
Gheorghe Obreja, administrator firmă: "De circa şase ani lucrăm şi motoare speciale în industria aerospaţială. Am început cu Israelul, Istraelul ne-a recomandat mai departe celor din America, tot Israelul ne-a recomandat celor din Singapore şi am ajuns o firmă destul de cunoscută în lume".
Făbricuţa din Mărăcineni are 42 de angajaţi. Subansamblele făcute manual, cu o precizie de microni, de către bobinatoare sunt folosite şi în robotică, nu numai în industria aerospaţială mondială. Cifra de afaceri a firmei, la sfârşitul anului trecut, a depășit un milion de dolari.
Tudor Ursu, director tehnic: "Motoarele de dimensiuni mai mici sunt mai greu de făcut decât motoarele de dimensiuni mari. Dimensiunile mici necesită echipamente speciale şi aparatura foarte scumpă, să nu vă mire că avem un motor de 50-60 de grame care să coste mai mult decât unul de 50 de kg".
Banii europeni au fost investiţi şi în dotarea laboratorului de cercetare - proiectare. Unul dintre echipamentele cumpărate cu bani europeni este camera climatică de probă. Un astfel de produs echipează un elicopter sau un avion, care ajunge la 10.000 de metri în câteva minute și temperatura poate să varieze de la 40 de grade la minus 50 de grade.
Radu Obreja, proiectant: "Toleranţele sunt foarte mici, şi din punct de vedere al dimensiunilor mecanice, bobinajele se fac manual, sub lupă".
Firma buzoiană, singura din România care produce motoare necesare industriei aerospaţiale lucrează la foarte multe prototipuri. După trei-patru ani de cercetări, din 10 prototipuri doar trei ajung să se fabrice în serie.
Operator: Bogdan Vlădoiu
Editor web: Dana Costache