Astăzi se împlineşte un an de la tragedia aviatică în urma căreia comandorul Aurelian Cojocaru a decedat. Ancheta prăbuşirii avionului IAR 99 Şoim s-a încheiat cu neînceperea urmării penale. Copilotul avionului a suferit arsuri, însă acum se recuprează şi s-a întors la locul de muncă.
23 august 2012. Avionul IAR Şoim 99, pilotat de comandorii Aurelian Cojocaru şi Relu Ioana efectua un zbor de pregătire pentru un concurs acrobatic, ce urma să aibă loc în Serbia. În doar câteva secunde, zborul de pregătire s-a transformat într-un coşmar.
Comandorul Aurelian Cojocaru şi-a pierdut viaţa, iar colegul său a ajuns la un spital din Bucureşti, cu arsuri. Anchetatorii au stabilit că avionul a început să aibă probleme după decolare. Pilotul a fost nevoit să evite un stol de păsări, care, dacă ar fi intrat în motor, ar fi făcut ca aeronava să devină greu de controlat. Comandorul a trecut prin momente dificile. A tras de manşă, dar pentru că era la altitudine mică nu a mai putut urma cursul bun. Dacă aeronava nu lovea stâlpul ca să ia foc, avionul ar fi aterizat în poziţie normală pe câmp.
“Cred că important este de reţinut faptul că s-a dispus neînceperea urmăririi penale pentru cei doi piloţi, care au fost în acel moment în aeronavă şi că au fost exonaraţi, practic, de orice răspundere”, declara Andrada Cojocaru, soţia comandorului decedat, în urmă cu câteva luni.
La locul tragediei ard şi acum lumânările aduse de familia lui Aurelian Cojocaru şi de foştii colegi.
“Comandorul Cojocaru este şi va rămâne în inimile noastre. Alături de noi a fost şi familia, care şi după un an de zile resimte din plin şocul tragicului eveniment”, spune Florea Drăghici, şeful Centrului de Încercări în Zbor Craiova.
Comandorul Aurelian Cojocaru era şeful Secţiei de Piloţi de Încercare, Navigaţie şi Meteorologie. Avea 900 de ore de zbor pe avionul militar IAR 99 Şoim cu care s-a prăbuşit. Relu Ioana a suferit mai multe operaţii şi s-a întors la serviciu. Acesta va trebui să decidă, peste un an, dacă va mai putea pilota avioane.