O atmosferă fermecătoare, sensibilitate şi rafinament. O poveste a muzicii vremurilor trecute, la fel de proaspătă şi vie. Şi veche, şi nouă, şi calmă, şi energică. Un concert căruia nu i-a lipsit nimic, susţinut de muzicienii de la Teatrul Globe din Londra în cea de-a opta zi a Festivalului Internaţional Shakespeare.
„Muzicienii de la Globe cântă doar muzica timpurilor lui Shakespeare şi cea din următorii aproape o sută de ani. Pentru că, apoi, muzica s-a schimbat foarte mult. Muzica pe care am cântat-o astăzi a fost foarte populară în vremea lui Shakespeare, atât de populară încât a continuat încă vreo sută de ani. Se justifică, astfel, repertoriul nostru”, a spus Philip Pickett, conducătorul formaţiei Teatrului „Globe”.
Bucuria de a cânta, de a crea fantezie artistică, de a simți ceea ce fac partenerii de scenă, de a se completa într-o simfonie a instrumentelor şi a muzicii renascentiste. Asta a însemnat concertul muzicienilor de la Globe.
Aceeaşi dorinţă de a fi pe scenă, de a se face simţit şi înţeles a transmis şi actorul Piotr Kondrat, din Varşovia. O experienţă plăcută oferită publicului prin spectacolul-recital „Shylock”.
„Am propriile trăiri, dar şi pe cele ale personajului pe care îl joc. Sunt personaje foarte complicate, precum Shylock sau Hamlet, astfel că în sufletul meu sunt multe emoţii, atunci când mă aflu pe scenă”, spune Piotr Kondrat, actor.
Cu acest rol, Piotr Kondrat dă viaţă unui monolog, unui one-man-show, al cărui personaj este Shylock, evreul din piesa „Negustorul din Veneţia”. Scriere inspirată din multe lucrări, legende italiene, mituri elene, poveşti orientale, chiar şi din vieţile sfinţilor creştini.
„Importantă pentru mine este povestea vieţii personajului. Confrunt personajul cu schimbările din viaţa sa. De exemplu, Shylock este un om bogat la începutul piesei, dar apoi e ca un cerşetor, după ce se confruntă cu mediul din jurul său, cu societatea, în faţa justiţiei”, a spus Piotr Kondrat, actor.
Ziua de miercuri, cea de-a opta a Festivalului Shakespeare, s-a încheiat cu piesa „Miranda”, în regia lui Oskaras Korsunovas. O adaptare după „Furtuna” lui Shakespeare, în interpretarea actorilor de la Teatrul Municipal din Vilnius. O dramă medievală adusă în modernitatea unei Uniuni Sovietice a anilor 1960, în care intelectualii „incomozi” sunt exilaţi pe insule pustii şi constrânşi la abandonarea vieţii spirituale. Viziunea lui Oskaras Koršunovas ne arată un Prospero închis într-un univers lipsit de imaginaţie, conversând cu o Miranda atinsă de retard, despre exil şi deposedare.
„Joc rolul fiicei, alături de actorul Darius Meskauskas, care joacă rolul tatălui. Începem să citim o carte, „Furtuna” lui Shakespeare, şi, uşor, uşor, ne transpunem în Prospero şi Miranda, fiica sa. Iar eu trebuie să mă transpun în Ariel, Prospero şi Ariel, iar această transpunere dintr-o realitate în alta, trecerea de la o realitate la alta este cea mai mare provocare a acestei piese şi, de asemenea, cheia acestei reprezentaţii”, a spus Airida Gintautaite, actriţă la Teatrul Municipal din Vilnius, Lituania
„Toate piesele lui Shakespeare sunt foarte puternice. Dacă te gândeşti la asta, vei găsi mereu noi valenţe în aceste reprezentaţii, în aceste piese. Ăsta e Shakespeare”, a preciyat Darius Meskauskas, actor la Teatrul Municipal din Vilnius, Lituania.
Mâine, de la ora 19:00, Orchestra simfonică şi Corala academică ale Filarmonicii Oltenia invită publicul la concertul „Shakespeare şi Hector Berlioz”, sub conducerea dirijorului francez Guillaume Boulay. Şi tot mâine, de la ora 22:00, trupa Teatrului Naţional „Marin Sorescu” joacă „Apocalipsa după Shakespeare”, în regia Janusz Wisniewski.