Vopsea de pardoseală, vopsea de gard. Unul din efectele folosirii unui astfel de produs este cel pe care îl vedem aici, în care vopseaua în contact cu apa, în repetate rânduri, rezultă ceea ce se poate observa. Deci ea nu reacţionează bine.
Cercetătorii români au reuşit să găsească soluţia pentru o întreţinere mai ieftină în cazul vaselor şi a ambarcaţiunilor: o vopsea antivegetativă care să aibă un efect îndelungat şi care poate fi aplicată într-un singur strat.
Constantin Lascu, proprietar de veliere: "M-aş bucura foarte tare dacă ar reuşi să obţină aşa ceva, într-adevăr ar uşura mult munca, dar şi costurile."
Cei mai mulţi proprietari de ambarcaţiuni fac sacrificii financiare mari pentru a-şi întreţine ambarcaţiunile. Numai chiria pe un an în Portul Tomis costă 1400 de euro, iar coroziunea trebuie evitată cu soluţii speciale. Este şi cazul lui Constantin Lascu, care are nu unul, ci trei veliere.
Constantin Lascu, proprietar de veliere: "Vopseaua antivegetativă se duce la 2500 de lei pe an, la care se adaugă costurile de macara şi astea pot fi variabile, dar în principiu se poate socoti undeva la 2-300 de euro şi de aici încolo o cheltuială medie se poate duce la o mie de euro pe an, peste ce am zis până acum."
Paul Greavu, reporter Digi24 Constanţa: "O astfel de ambarcaţiune costă aproximativ 15.000 de euro, iar întreţinerea anuală poate varia între 3 şi 4000 de euro."
Algele sunt cele care cauzează cele mai mari probleme ambarcaţiunilor. Se prind de partea inferioară a bărcilor şi le atacă cel mai mult şi cel mai agresiv structura.
Mihai Tănase, specialist întreţinere ambarcaţiuni: "Este recomandat a se interveni asupra corpului navei cu agenţi de protecţie, iar aici mă refer strict la vopseaua antivegetativă, care este elementul de protecţie numărul 1 la o barcă. Coroziunea este generată în mod special de vegetaţia subacvatică şi aici nu mă refer neapărat la anumite specii, ci un cumul de alge care se depun pe corpul bărcii."
Porturi turistice cu sute de veliere şi yachturi se găsesc, pe litoral, în Constanţa, Eforie, Mangalia sau Limanu.
reporter: Paul Greavu
operator: Mihai Ciobanu