Este vorba despre simulatorul de poziţionare dinamică, DP Two, unic în România care permite stabilizarea navelor atunci când marea este foarte agitată şi trebuie efectuate lucrări de fineţe. Practic, înlocuieşte omul şi preia munca cea mai grea.
Oana Manoilă, reporter Digi24 Constanţa: Mă aflu în comanda principală de navigaţie şi trebuie să duc acest vapor cât mai aproape de platformă. Marea este extrem de agitată însă, iar nava trebuie să fie cât de cât stabilă. Toată această muncă o va face sistemul DP.
Dacă s-ar fi lucrat pe modul manual, omul de la comandă ar fi trebuit să aibă o atenţie deosebită şi o concentrare maximă. O astfel de manevră poate dura chiar şi şapte ore. Practic, sistemul DP 2 anticipează mişcările navei şi o menţine mereu pe poziţie. Totul este posibil cu ajutorul unor senzori şi GPS care se montează pe platforme şi pe fundul mării sau oceanului. Pentru ca navigatorii să poată lucra pe astfel de nave, trebuie să facă două cursuri: începători şi avansaţi.
Nicolae Groşan, şef lucrări, Facultatea de Navigaţie şi Transport Naval, UMC: Cursul se adresează, în primul rând, ofiţerilor de marină, care au un brevet, fie că sunt punte, fie că sunt mecanici. De asemenea, pot să participe şi studenţi care au parcurs cursurile IMO.
Andrei Brighidău este unul dintre cei patru instructori din ţară acreditare de la Londra pentru a ţine cursurile pe simulator DP Two. Specializarea lui a început în anul 2013 şi a trebuit să capete un an de experienţă la bordul navelor care utilizează sistemul DP înainte de a preda.
Andrei Brighidău, instructor DP, UMC: Vorbim despre un simulator Kongsberg, dezvoltat de norvegienii de la firma cu acelasi nume care au o prezenţă pe piaţa navelor off-shore şi a platformelor de peste 80%.
Cursurile vor începe în maximum două săptămâni. Există două module de pregătire: basic şi advanced. Fiecare durează patru zile şi costă 600 de euro pentru studenţii UMC.
Pentru cei care au absolvit deja institutul, preţul variază între 800 şi 1.000 de euro pe modul. Examenele de obţinere a certificatului se susţin on line cu specialiştii londonezi. Salariile pe navele off-shore pornesc de la 2.000 de euro şi depăşesc 10.000 de euro pe lună.
reporter: Oana Manoilă
operator: Alexandru Brînzaru