Bomba ecologică din Portul Constanţa, nava Flaminia, s-a transformat în mingea de ping-pong a autorităţilor. Ca să plece spre Danemarca, acolo unde va fi decontaminată, are nevoie de mai multe documente. Este şi firesc. Numai că autorităţile care ar trebui să dea undă verde pentru ca vaporul să ridice ancora pasează responsabilitatea de la una la alta. Reprezentanţii Căpităniei Portului vor aviz de la Agenţia de Mediu, dar agenţia spune că nici nu e nevoie de un astfel de document. Există însă un act normativ care lămureşte toată această nebuloasă.
Faptul că nu autorităţile nu cunosc legea, sau o interpretează după bunul plac, nu le absolvă de responsabilităţi. Hotărârea Guvernului 788 din anul 2007 arată, la articolul 9, că orice încărcătură cu deşeuri are nevoie de anumite acte ca să tranziteze teritoriul României, ori să fie importată sau exportată. Şi tot acelaşi aticol face trimitere la un alt paragraf care precizează că Agenţia de Protecţie a Mediului este autoritatea care emite documentul de circulaţie a transportului. Pe baza acestui normativ al Guvernului, Autoritatea Navală Română a cerut aviz de la mediu pentru ca Flaminia să poată părăsi Portul Constanţa. Răspunsul primit, spun reprezentanţii instituţiei, a fost unul ambiguu, nu cel cerut.
Mihail Fâcă, preşedintele Agenţiei Naţionale Pentru Protecţia Mediului: "Nu mai este o chestiune legată de noi, este o chestiune legată de Autoritatea Navală, sunt formalităţi care ţin de ei. Din punctul nostru de vedere, în momentul când nava părăseşte portul, noi încheiem notificarea iniţială, iar restul e o problemă care ţine de statul german şi cel danez".
Căpităniei Constanţa nu i-a convenit răspunsul inspectorilor de specialitate şi a trimis agentul navei şi reprezentantul armatorului să obţină de la Bucureşti un răspuns mai clar.
Adrian Mihălcioiu, reprezentant ITF România: "Probabil că în zilele următoare, mâine, nava va pleca din Portul Constanţa către Danemarca. La bord, echipajul este înştiinţat de pericolele la care se expune şi au decis să rămână la bord".
Marinarii revoltaţi au părăsit vaporul
Între timp, marinarii care s-au revoltat pentru că vaporul nu poate naviga în siguranţă, au fost repatriaţi. În locul lor a venit o nouă echipă. Patru dintre noii mateloţi sunt muncitori care lucrează la sala motoarelor, unul este ofiţer de punte, iar altul timonier. Ei vor prelua atribuţiile pe care le-au avut marinarii care au părăsit nava.
Adrian Mihălcioiu, reprezentant ITF România: "Mai erau doi inşi care îşi terminaseră contractele şi se punea problema dacă îşi prelungesc contractul sau pleacă acasă. I-am întrebat şi mi-au răspuns că vor să rămână".
Structura de rezistenţă a MSC Flaminia este destul de slăbită atât din cauza incendiului care a izbucnit la bord în vara anului trecut, cât şi din cauza numeroaselor extrageri de metal topit.
Autorităţile române au scos de la bordul navei mai bine de 2.100 de tone de deşeuri metalice. De asemenea, căpitanul vasului a fost informat asupra măsurilor minime de siguranţă a navigaţiei şi nu va avea voie să piloteze nava pe timp de furtună.
Drumul până în portul Odense va dura între 12 şi 15 zile, în funcţie de vreme. Acolo va fi decontaminată, iar la sfârşitul lunii ianuarie, începutul lunii februarie Flaminia se va întoarce în şantierul naval de la Mangalia, pentru reparaţii, după cum ne-a spus prefectul Constanţei.
reporter: Oana Manoilă
operator: Cristi Caciauna
editor web: Anca Medrea