Nu este o ambarcaţiune construită pentru misiuni de căutare dar se comportă excelent pe lacuri şi pe mare, dacă nu sunt valuri foarte mari. Şi-a arătat de altfel utilitatea de două ori, în luna noiembrie, când a fost folosită pentru recuperarea din apă a unor tineri care au căzut din bărci în timp ce se plimbau în dreptul portului din Mangalia.
Atuul lui Donzi este viteza, acesta fiind şi considerentul pentru care proprietarul a pus barca la dispoziţia departamentului de intervenţii şi salvare din Mangalia care aparţine Asociaţiei Scafandrilor.
Oana Manoilă, reporter Digi24 Constanţa: "Ambarcaţiunea are o capacitate de opt persoane şi este propulsată de două motoare, fiecare de 480 de cai putere, iar viteza maximă pe care o poate atinge pe apă este 320 de kilometri pe oră. Consumul este mult prea mare: 150 de litri de benzină la fiecare 60 de minute de mers."
Dacă, în momentul accidentului aviatic din data de 15 decembrie, Donzi s-ar fi aflat la Căpitănia Mamaia, echipajul ar fi ajuns la epavă în mai puţin de trei minute. Aşa s-a născut ideea relocării ambarcaţiunii în faţa Căpităniei Zonale din Mamaia şi se duc tratative pentru stabilirea condiţiilor în care se va realiza acest lucru.
Valentin Chirea, proprietarul bărcii: "Oricum stă acolo şi, oricum, ne folosim de ea. Sigur că se poate. De ce nu? Când suntem şi noi acolo, o folosim şi noi. Este în favoarea dumneavoastră, la ce se întâmplă acolo. Dacă putem să ajutăm...încercăm să ajutăm."
Proiectul este însă unul mult mai amplu: membrii Aociaţiei Scafandrilor vor să înfiinţeze puncte fixe pe toate lacurile.
Alexandru Gorga, preşedinte ANSPS România: "Dispunem de echipamentele necesare şi de personalul adecvat şi pregătit pentru astfel de intervenţii. Câţi scafandrii aveţi în asociaţie care ar putea să intervină în astfel de situaţii? Sunt aproximativ 150 de scafandri profesionişti."
Scafandrii lucrează acum la cartografierea lacurilor din judeţul Constanţa <ai poza cu harta lacurilor>. La nivel local, proiectul lor ar costa undeva la şase milioane de lei pe an.
Alexandru Gorga, preşedinte ANSPS România: "Propunerea noastră este de a crea cât mai multe puncte fixe nu numai pe lacul Siutghiol, cât şi în zonele izolate ale zonei de Sud-est. Dacă într-o zonă cât de cât populată şi cu acces am avut probleme de intervenţie, ce se va întâmpla într-o zonă izolată. Deci, nu aş vrea să mă gândesc."
Săptămâna aceasta, reprezentanţii Asociaţiei Naţionale a Scafandrilor vor avea o întâlnire cu ministrul secretar de stat în MAI, Raed Arafat şi vor încerca să pună bazele primei faze a proiectului. Aceasta constă în relocarea bărcii de mare viteză pe lacul Siutghiol.
Ea va avea un echipaj format din 6 scafandri profesionişti cu echipamentele necesare care vor lucra în trei ture pentru a asigura permanenţa la bord.
reporter: Oana Manoilă
operator: Victor Niţă>