Alarma a fost dată către toate autorităţile portuarte din bazinul Mării Negre, dar şi către toate navele aflate în marş care au fost avertizate să traverseze zona cu atenţie.
Iulian Creţu, director adjunct ARSVOM: "Au aparut ceva obiecte pultitoare in zona granitei noastre cu Bulgaria, in zona scufundarii navei"
Nava Elland s-a scufundat sâmbătă după amiază, în zona maritimă bulgărească, la nici 24 de ore de când a părăsit Portul Constanţa. Fusese controlată de inspectorii români de siguranţă a navigaţiei. După patru zile de verificări au constatat că nava nu este pregătită să se întoarcă pe mare.
Marian Popescu, sef Port State Control: "In urma inspectiei nava a fost retinuta cu un numar de 25 de deficiente din care 6 au fost suficient de grave ca sa ne deterimne sa retinem nava. Ulteriror nava a fost amendata cu 6 mii de lei si a fost retinuta pana cand deficientele au fost rectificate". 00:06:10:24
Specialiştii susţin că tot ce ţine de siguranţa vaporului trebuie rezolvat rapid, dar sunt şi situaţii în care reparaţiile necesită mai mult timp de lucru.
Iulian Creţu, director adjunct ARSVOM: "Depinde în primul rând de vechimea navei, de gravitatea deficienţelor, avand în vedere cazul menţionat de dumneavoastră este puţin probabil să fie remediate deficientele intr+un timp atat de scurt".
Autorităţile portuare nu exclud ca echipajul să fi dezechilibrat nava în marş, din moment ce, oficial, Elland ar fi părăsit Portul Constanţa, cu toate actele şi verificările în regulă.
Alexandru Mezei, director Căpitănia Zonală Constanta: "Dacă există posibilitatea, frecvent se umblă la balastul navei".
Andrian Mihei, comandant de navă: "Cel mult ne poate duce cu gândul ca echipajul nu era destul de bine pregătit din punct de vedere profesional sau neglijarea unor reglementări internaţionale".
Reprezentantul Federaţiei Internaţionale a Navigatorilor susţin că 60% dintre navele care navighează în bazinul Marii Negre au probleme de siguranţă. Cargoul Elland avea o vechime de 33 ani şi ar fi trebuit să iasă de mult din uz.
Adrian Mihălcioiu, reprezentant ITF România: "Nu cred că este posibil să repari o navă veche de 30 de ani. Deci acea navă trebuie vândută şi capaciatatea de transport reînnoită".
Vaporul a intrat în Portul Constanţa pe 2 februarie, încărcat cu 2300 de tone de oţel. A părăsit România pe 7 februarie, încărcată cu 1800 de tone de cherestea.
reporter: Marieta Iorga
operator: Cristi Caciauna
editor web: Anca Medrea